ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hedvig Eleonora CI:14 (1780-90) bild 173 nr 24  (läst 212 gånger)

2021-08-14, 18:34
läst 212 gånger

Utloggad BrittMarie Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-04-21, 21:49
    • Visa profil
Jag behöver hjälp att läsa och tolka vad som står:
Andreas född och nöddöps 5/3 1787 af ... jungfru Anna Sjöblom. Fader skeppstimmerman Anders Norman Moder hustru Greta Ericsdotter 24 år. ...
Jag var lite skeptisk till texten "..af ... jungfru Anna" och de efterföljande namnen efter Fader och Moder - men gick ändå vidare.
Jag har tidigare hittat honom i Stora Mellösa som Anders Norman/Norrman, senare Köpman. Noterad som född 1787 i Stockholm och inflyttad från Örebro. Väl där bladade jag mig igenom nästan en hel bok tills jag slutligen fann honom
Fick hjälp tidigare idag med tolkning av orten han flyttade från, till Örebro, vilken var Kvistbro. Där hittade jag honom i AI:1 sid 36 och angiven som Barnhusgossen nr 2385, född 1787 i Stockholm! Väl där hittade jag honom i Allmänna barnhuset D2FA:5 (1795-97) sid 2385. Jag kan tolka allt utom de bokstäver som föregår 8 aprill 1787.
Jag letar alltså efter hans riktiga födelsedatum. Jag antog att hans fader hette Anders Norman och att hans eget namn Andreas felskrivits som Anders vilket följt med hela livet.
Jag vill inte ge upp och önskar att någon kan hjälpa mig med detta.

2021-08-14, 19:30
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15325
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:45
    • Visa profil
Andreas född och nöddöpt d. 5 Martii af hustru Anna Sjöblom.
Fader: Skeppstimmerman Anders Norman
Moder: hustru Greta Ericsdotter 24 år gammal
Wittn. föräldrarna närwarande

Bokstäverna före 8 april är f.d. (född den)

2021-08-14, 19:42
Svar #2

Utloggad BrittMarie Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-04-21, 21:49
    • Visa profil
Detta innebär att födelseuppgiften jag haft inte är den rätta. Tack för hjälpen, Eva.

Nu är det bara för mig att leta vidare VAR i Stockholm han föddes och varifrån han fått familjenamnet Norman.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna