ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsorsak på amerikanska  (läst 949 gånger)

2021-08-14, 13:28
läst 949 gånger

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Hej
Jag har hittat ett "death record", Washington State, som jag undrar över. Vad har hänt mannen Jacob Filla?
Är inte van att läsa medicinska termer och i mitt ovana läsande av handstil har jag svårt att förstå. Någon som kan belysa någon del av detta?
MVH
Ann-Christine

2021-08-14, 13:44
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil

Dödsorsaken var intestinal obstruction (tarmvred) efter en operation cirka två månader tidigare för en skada i buken.
Hälsar vänligen
Maud

2021-08-14, 14:39
Svar #2

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Hej
Tack så jättemycket! Vilket snabbt svar :-)
Ann-Christine

2021-08-14, 18:45
Svar #3

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Jag har en ännu svårare, svårläst dödsattest, på en släkting till mig. Jag förstår inte vad han dog av heller, texten är suddig dessutom. Klarar du av att tyda den?
Hälsningar Ann-Christine

2021-08-14, 22:51
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil
Den var knepig. Lägger ut en förstoring av dödsorsaken och hoppas att någon annan förstår sig på den. Mannen dog 1937.

På slutet står ”died 2nd day” – det är det enda jag kan säga utan reservationer.


Hälsar vänligen
Maud

2021-08-14, 23:19
Svar #5

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:34
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
mvh /staffan -- BFiles

2021-08-21, 12:12
Svar #6

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Hej
Tack för hjälpen, det här var svårt att tyda och även svårt att förstå trots klarskrift av dödsorsak. Det har därför tagit lite tid att gå igenom svaret jag fick.

Jag är ivrig att lära mig läsa handstilar och brukar därför när jag får hjälp försöka tyda det skrivna när jag så att säga har facit i hand. Då brukar det klarna. Men denna suddiga skrift är faktiskt svårare än annars att se vad det står. Dock är jag säker på att det står just det du skriver, inte någon tveksamhet om det, men jag tycker fortfarande att det är svårt att se, trots klarskrift.

Tack så jättemycket för de bifogade länkarna. Jag har varit inne på dem några gånger men denna dödsorsak är fortfarande svår att förstå trots länkarna. I synnerhet den ena är mycket riklig med information. Jag har sökt få klarhet genom att även söka i DDSS databas men hittar inte något användbart där.

Det jag fått fram, men kanske är felaktigt, är att mannen haft bakterier i en lungblåsa (?) kanske orsakad av lunginflammation, skada eller bröstoperation. Borttagande av revben samt dränering (av operationssåret?)

Hade han ett trasigt revben som orsakade skada på lungan och måste opereras bort och dog han av efterverkningarna på grund av inflammation i operationssåret eller i lungan? Är det någon som kan tolka svaret jag fått på något begripligt sätt? Jag kanske är helt fel ute och jag antar att det i vilket fall måste bli en gissning, men vad är den troligaste gissningen?

MVH
Ann-Christine

2021-08-21, 14:25
Svar #7

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:34
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
-- Is there a doctor in the house? :)

Jag är ju inte doktor (inte den sortens doktor, i alla fall), så det här är en kill-gissning ...

Vid lungsäcks-inflammation kan det bildas vätska i lungsäcken. Om den vätskan blir infekterad med bakterier så bildas var.
Behandling idag verkar vara dränering plus antibiotika, massor med antibiotika. Men 1937 fanns det ju inga antibiotika, så det var absolut nödvändigt att spola bort precis alla bakterier. Läkaren var kanske tvungen att ta bort ett revben för att komma åt ...



mvh /staffan -- BFiles

2021-08-22, 14:23
Svar #8

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
O.K tack i alla fall (fast du inte är en så´n doktor :-))
Det blev lite klarare tror jag. Mannen är min mormors bror som emigrerade till Amerika. Han blev 61 år. Av alla mina anor sticker han ut med sin lite ovanligare dödsorsak. Och så klart undrar man vad som egentligen hände. Hade han dött på 1800-talet i Finland stället för 1937 i USA hade han sannolikt inte fått den dödsorsaken skriven i sin dödsattest. Jag har ju mest forskat fram äldre anor...
// Ann-Christine

2021-09-11, 13:59
Svar #9

Utloggad Ann Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-10-23, 11:41
    • Visa profil
Hej igen
Minnesord för Victor Hill kastar nog lite mer ljus över hans dödsorsak. Publicerad i Longview, Daily News den 2 augusti 1937. Victor Hill dog på sjukhus efter att ha varit sjuk i flera månader som efterföljd av lunginflammation. Det de gjorde med honom innan han dog hade säkert att göra med det, eller hur? Bifogar notisen.
Hälsningar från Ann-Christine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna