ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andreas blir Anders ...  (läst 233 gånger)

2021-08-12, 18:38
läst 233 gånger

Utloggad Susanne Widmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 16:03
    • Visa profil
Jag har sökt ganska länge nu efter ett av barnen till Anders Börén Smäll som kom från Lockne till
Ådals-liden med sin familj. En av sönerna, Andreas född 18221111 i Lockne, Jämtland försvann i och med att
en husförhörslängd saknas  (1831-1840). Men...nu har jag hittat en ANDERS född detta datum i Holme2 i Resele, även i Norrtannflo
finns han innan han flyttar till Sollefteå och gifter sig 1852 med Greta Dea Olsdotter . Blir senare Båtsman Öhrn i Rösta i Sollefteå.
Problemet är nu att jag ju inte är helt säker på att det är rätt Anders.
pga följande:


1) han hette Andreas när han bodde med sin familj
2)  därefter står det Anders, är det felsktivet av prästen eller bytte han namn?
3)  Fadern har ingen bouppteckning vad jag vet så där kan jag ju inte dubbelkolla heller
4)  Så småningom så ändras födelsedatumet till 18221110




  Finns det någon som också har Anders Börén Smäll och Katarina Andersdotter i sin forskning och har någon koll på detta?


2021-08-12, 18:58
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:02
    • Visa profil
Anders/Andreas berodde helt på vilken standard respektive präst hade. Precis såsom Elisabet/Lisa, Margareta/Greta, Per/Petter osv.

Mycket troligt att det är samma person.

För att vara säker, så kan du kolla dopvittnen på hans barn för att se om nåt av syskonen dyker upp. Kolla även syskonens barn om Anders dyker upp där.


2021-08-12, 19:05
Svar #2

Utloggad Susanne Widmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 16:03
    • Visa profil
Torbjörn,
Jo jag håller som bäst på med detta men ännu ingen träff...men tack för tipset ang att
Anders kan dyka upp på andras dop, det hade jag missat.
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna