ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: cum venia archiepiscopus  (läst 398 gånger)

2021-08-11, 12:23
läst 398 gånger

Utloggad Mikael Hagelroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 11:46
    • Visa profil
I husförhör för en kolardräng i Hofors född 1771 står en latinsk fras, se bilaga.


Jag anar att det bla står cum venia archiepiscopus vilket kanske betyder genom ärkebiskopen. Venia har används när tillstånd ges för lekmän att predika vid gudstjänst men är det verkligen det som menas?

2021-08-11, 13:07
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Snarare har kolardrängen fått ärkebiskopens nådiga tillåtelse att begå den heliga nattvarden (S.C. står för sanct--- communion---, antar jag).
Hälsar vänligen
Maud

2021-08-11, 15:40
Svar #2

Utloggad Mikael Hagelroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 11:46
    • Visa profil
Tack. Ja det har nog med nattvarden att göra. Det var ju tvång för alla att ta nattvard och det hände att man blev utesluten som straff. Denna skrivning finns med i två hf så anteckningen ansågs tydligen viktig. Jag gissar att kolardrängen hade uteslutits tidigare och nu fick tillstånd efter tidigare incident att åter delta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna