ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samuel Samuelsson i Sjöland  (läst 430 gånger)

2021-08-10, 19:08
läst 430 gånger

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har i min forskning på farmors släkt kommit till Samuel Samuelsson i Sjöland. Han föddes i september 1701 i Sjöland, Vibyggerå och hans fru Anna Olsdotter föddes i slutet av oktober 1708 i Germesta, Vibyggerå.
 
När jag försöker ta reda på mer om Samuel och hans släkt så blir det lite komplicerat. Är det någon som har någon information om Samuels föräldrar och vidare härkomst? Jag redogör nedan för vad jag hittat.
 
Jag hittar först bara två barn till Samuel och Anna:
 
•   Samuel Salomonsson, född den 5 januari 1737 i Sjöland, Vibyggerå (min ana)
•   Karin Salomonsdotter, född den 3 januari 1739 i Sjöland, Vibyggerå
 
 
Jag har bläddrat födelseboken till och med år 1753 men inte hittat, eller inte kunnat läsa att de fick fler barn.
 
Samuel avlider den 25 november 1753 i lungsot. År 1754 verkar hans änka stå för mantalet men sedan kommer sonen Samuel in och det står år 1756 "modern i sitt bröd". Anna avlider den 8 augusti 1773 i rötfeber .
 
När jag letar efter Samuels föräldrar så står de i födelseboken som Salomon/Samuel Samuelsson och Dordi Olofsdotter på Sjöland. De gifter sig den 4 november år 1700 i Nordingrå där Dordi uppges komma från Näs och jag antar att Salomon och Dordi föddes någon gång år 1670-1680, men det är före kyrkböckerna börjar. Jag har hittat följande barn:
 
•                       Salomon Samuelsson föddes i september 1701 i Sjöland, Vibyggerå .
•                       Lisbetha Samuelsdotter född i september 1709 i Sjöland, Vibyggerå
 
Det kan vara deras far Samuels syster Annika som är dopvittne till Salomon och Karin som är dopvittne till Lisbetha.
 
Efter mycket letande i mantalslängderna, som jag inte är någon expert på, och kyrkböckerna hittar jag att Samuel Samuelsson på Sjöland dör i december 1731 och begravs den andra advent den 10 december det året. Ingen ålder står angiven och inte heller någon dödsorsak. Dock hittar jag inte när Dordi dör. Jag har i alla fall fått för mig att hon dör före 1750 men hur jag än letar i dödboken (före och efter) så hittar jag henne inte. Är det någon som vet när Dordi avlider?
 
Samuel Samuelsson (han som dör 1731), hans föräldrar, är det Samuel Simonsson och Elisabeth som först bor på Gröde, det vill säga samma Elisabeth som blir anklagad för trollkonster år 1675? Om inte, är det någon som vet vilka Samuels föräldrar är?
 
Mvh
 
Madeleine
 

2021-08-10, 21:11
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Dordi Olofsdotters dödnotis saknas i dödboken. Hon dör 1743 enligt Kyrkoräkenskaperna. Samuel Salmonsson är son till föregående på Hemmanet Salmon Johansson nämnd i mtl 1667 till 1681. Hustru Elisabet som står för Hemmanet 1683-84, 1690 till 1697 flyttar sedan till mågen Nils Ersson i Stensland Ullånger, och dör där 1709 enligt Ullångers Kyrkoräkenskaper. Samuel Simonssons Hustru Elisabet i Sjöland får en son Jonas 1689 och kan inte vara född 1615 som Hustru Elisabet i Gröde.

2021-08-11, 10:39
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6955
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 06:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Kan det inte vara så att Elisabet hette Samuelsdotter och är dotter till Samuel Simonsson i Gröde ohh Elisabet?

2021-08-11, 22:10
Svar #3

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,


Tack för svar och kommentarer. Att titta i kyrkans räkenskaper för att se om jag kunde hitta något om Dordi Olofsdotter hade jag helt glömt av så tack för den informationen. Att Elisabeth avlider år 1709 i Stensland, Ullånger hade jag inte hittat eller listat ut själv så tack för den informationen också.


Vad gäller min Samuel som då är son till Samuel Johansson och inte Samuel Simonsson, jag försöker få ihop bilden så den blir korrekt men det är inte lätt då det finns många "Samuel" att hålla reda på, inte bara i Sjöland.


I
Samuel Samuelsson, född den 5 januari 1737 i Sjöland, Vibyggerå, död den 9 februari 1802 i Sjöland, Vibyggerå
gift med
Kerstin Jonsdotter, född i september 1739 i Herresta, Vibyggerå, död den 23 augusti 1799 i Sjöland, Vibyggerå




II
Samuel Samuelsson, född i september 1701 i Sjöland, Vibyggerå, död den 25 november 1753 i Sjöland, Vibyggerå
gift med
Anna Olsdotter, född i oktober 1708 i Germesta, Vibyggerå, död den 8 augusti 1773 i Sjöland, Vibyggerå




III
Samuel Samuelsson, född ca 1670-1680 i Sjöland, Vibyggerå, död i december 1731 i Sjöland, Vibyggerå
gift med
Dordi Olofsdotter, född ca 1670-1680 i Näs, Nordingrå, död 1743 i Sjöland, Vibyggerå




IV
Samuel Johansson, död ca 1681 i Sjöland, Vibyggerå
gift med
Elisabeth NN, död 1709 i Stensland, Ullånger




Om jag försöker se bakåt i tiden via mantalslängderna, om Samuel brukade Sjöland från år 1667, tittar jag i mantalslängden för år 1663 ser jag följande personer upptagna:


Olof Pädersson
Peder (?) Nilsson
Johan Nilsson,
Samuel Johansson (kan också stå Daniel?)


Om jag går till Jordboken för 1663 (bild 291) ser jag dock följande personer upptagna:
Oluf Pädersson
Nils Johansson¨
Johan Nilsson
Salomonh Johansson
Pär Nilsson




I mantalslängden för 1667 ser jag följande personer:
Olof Pädersson (?)
Pär Nilsson
Johan Nilsson
Nils Johansson
Samuel Johansson




Utifrån detta, Salomon verkar ha brukat del av Sjöland tidigare än 1667. Är det för vågat att anta att det kan finnas släktskap via Johan/Pär Nilsson och Nils Johansson och Samuel Johansson och att Samuel och Nils kan vara söner till Johan Nilsson?


Jag sökte via Lantmäteriverket men hittade inga kartor eller akter på Sjöland före år 1776, även om jag kryssade i ej digitaliserade akter och vilka val jag än gör. Scannade domstolsprotokoll finns ej för Samuel Johanssons tid.


Med hänsyn till Pers teori om att Elisabeth gift med Samuel Johansson kunde vara dotter till Samuel Simonsson och hustru Elisabeth i Gröde. Jag antar att de kunde flyttat till dottern på ålderns höst när sonen Philip tar över gården? Om Philip vore bror till Elisabeth borde han då inte varit dopvittne? Jag hittar heller inte att Elisabeth eller annan är dopvittne till Philips barn Samuel och Sara, bara någon vid namnet Anna Samuelsdotter vid Saras dop år 1693 men jag kan inte tyda varifrån hon kommer, bara att det inte är Sjöland.


Mvh


Madeleine

2021-08-11, 23:02
Svar #4

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Salmon och Samuel är två olika namn, som forskaren får försöka hålla isär fast den som skriver mantalslängden blandar ihop. Enligt Torsten Buchts ortsnamn i Vnl består hela Sjölands by av 94 Seland uppdelade på 7 stycken gårdar, fast det har varit olika antal över tid. Mantalslängden redovisar vilka som betalar penningen det året, och de som också finns i byn och inte betalat skrivs inte. Därför behövs det att skriva av mtl en lång rad av år för att hålla reda på rätt gård. Jordeboken har en viss tids eftersläpning med namnen. Nej, ditt försöket till släktskaper i mtl 1667 är inte riktig. Domböckerna behöver läsas för att få fram släktskaper på den tiden. Domböcker finns att läsa hos Arkiv Digital; Svea Hovrätts renovationer Gävleborgs län, och Ångermanlands Domsaga och Södra Ångl Doms. Det är enbart nutida Fastighetsböcker som är knutet till Lantmäteriet, tidigare Domböcker finns i Häradets arkiv. Faddrar styrker inte att Lisa skulle komma ifrån Gröde.

2021-08-12, 06:56
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6955
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 06:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag får nog ändra min uppfattning om varifrån Salmon Johanssons hustru Lisbeta skulle komma. Åldersmässigt stämmer Samuel Simonsson ohh Elisabet i Gröde men det är svårt att visa det med exv. faddrar. Jag har läst domböckerna i Vibyggerå och inte heller där hittat stöd för ett sådant samband.
1709 var en piga Margetha Samuelsdr från Sjöland i Vibyggerå fadder för Sven Jönssons och Cicilia Håkansdr:s son Håkan på Bollsta 4. Cicilias farfar är Samuel Håkansson ohh Karin på Vik 7 i Torsåker. Som Lennart skriver är det svårt att hålla isär Samuel och Salmon. Margeta bör vara dotter till Salmon Johansson på Sjöland 5. Det är troligt att hennes mor är en Samuelsdotter eftersom att det skulle förklara hur namnet Samuel kommer in bland Salmon Johanssons barn. Om hon inte är från Gröde 1 utan istället Vik 7 skulle Margeta vara kusin till Cicilia Håkansdr. Släktskap är mycket trolig när en piga från Vibyggerå är fadder för ett barn i Bollsta. Avståndet är ca 4 mil. Tyvärr har jag inte läst domböckerna för Torsåkers tingslag, men där kan beviset finnas, exv. när Håkan Samuelsson (ca 1630-1716) på Vik 7 köpte ur sina syskon ur det hemmanet. Hans mor heter troligen Karin (mtl 1658) och det namnet går igen bland Salmon Johanssons barn.





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna