ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Duhne  (läst 684 gånger)

2021-08-09, 22:32
läst 684 gånger

Utloggad Birgitta Strandberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:49
    • Visa profil
Hej!
Jag har i min släktforskning stött på ett flertal personer med namnet Duhne och som bott i Öringe Veinge.
Nils Påhlsson Duhne och Nils Svensson Duhne borde vara släkt, men hur?
De hade varsin son Per Nilsson Duhne. Kan det vara samma person och Nils Påhlsson Duhne  egentligen heter Nilsson. Eftersom jag inte sett kyrkböckerna de finns i utan bara gått på uppgifter på nätet så undrar jag om det är någon som vet mer om släkten och kan reda ut begreppen.
Mvh Birgitta

2021-08-10, 08:35
Svar #1

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej!
Duhne-släkten är en omfattande släkt. Enligt obekräftade uppgifter kom släkten invandrande till dåvarande ÖstDanmark från Baltikum på 1400-talet.
I min forskning träffar jag på släkten i slutet av 1500-talet i Öringe i Veinge sn. Dels på skattehemmanet Öringe nr 2, som till en början kallades för Måns Duhnesgård, och dels på kyrkohemmanet Öringe nr 5 som i folkmun kom att kallas för Duhnesgård.
Tillsammans med min forskarvän Lars-Ola har vi kunnat utkristallisera 3 grenar av Duhnesläkten på ovan nämnda hemman.
Namnet Duhne upphörde att användas bland släktingarna alldeles i början av 1700-talet av okänd anledning. Bland Veingebor idag med rötter i bygden, har väldigt många anor i Duhne-släkten. Så även jag aven om jag inte bor där. Fortfarande än idag finns ättlingar kvar på Öringe nr 5.
Det skulle föra alldeles för långt, att redogöra för denna omfattande släkt här.
Du får precisera din frågeställning tidsmässigt, så kanske jag kan hjälpa dig.
MVH
Christer Arvidsson

2021-08-10, 20:06
Svar #2

Utloggad Birgitta Strandberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:49
    • Visa profil
Tack Christer.
Det verkar vara en stor släkt med massor av ättlingar. Själv har jag hittat ättlingar till Per Nilsson Duhnes barn Börta och Nils.

2021-08-10, 20:35
Svar #3

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej!
Om jag förstår dig rätt, är det Per NIlsson Duhne (även kallad "den gamle Per Duhne") död 1692 med hustrun Johanna Esbiörnsdotter död omkr 1684 som är föräldrar till barnen Börta och Nils som du nämner ovan.
Utöver dessa 2 barn har jag en dotter Kierstin död omkr 1674, gift med Olof Olofsson i Öringe nr 2, samt min ana dottern Ingierd död 17050910 49 år gl i Öringe nr 3, gift med Eskil Ebbesson.
MVH
Christer

2021-08-11, 18:56
Svar #4

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan Birgitta


För att kunna besvara din fråga vore det bra med någon mer uppgift om de två Nils Duhne som du nämner, samt vilka uppgifter det finns om sönerna Per som du uppger att båda hade.


Mvh, Lars-Ola, Halmstad

2021-08-16, 22:08
Svar #5

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan Birgitta
 
Någon Nils Svensson som hade tillnamnet Duhne/Dune har jag inte i min databas, men där fanns en Nils Svensson på Öringe 2 under första hälften av 1600-talet. Denne Nils var sannolikt son till Sven Mogensson/sen, som var son till Mogens Duhne.
Till ovannämnde Nils Svensson har jag inte funnit någon son vid namn Per.
 
Däremot fanns det på Öringe 5 en Nils Duhne (Dune) som sannolik var far till den Per Nilsson Duhne som var bosatt på Öringe 5.
I en längd från 1599 omnämns en Povel Duhne, som troligen är Nils Duhnes far.
 
Hur Nils Svensson och Nils (Pålsson) Duhne var släkt är svårt att fastställa, men en teori är att Nils Svensson var kusinbarn till Nils Duhne.
 
Mvh, Lars-Ola, Halmstad

2021-08-16, 22:53
Svar #6

Utloggad Birgitta Strandberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:49
    • Visa profil
Tack! Det var intressant. Har jag förstått det rätt att den Per Nilsson Duhne som har barnen Börta, Nils, Ingierd och Kerstin är bosatt på Öringe 5 och är barnbarn till Povel Duhne?
Finns det några uppgifter om vem Povel var gift med och vad hans föräldrar hette?

2021-08-17, 16:40
Svar #7

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan Birgitta


Så långt tillbaka i tiden i Veinge socken är källorna väldigt begränsade och berättar inte allting vi släktforskare önskar.


Min åsikt är att den "Per Nilsson Duhne som har barnen Börta, Nils, Ingierd och Kerstin" sannolikt var barnbarn till Povel Duhne. I en längd från 1603 omnämns Povel Nielssen, så hans far bör ha hetat Nils. Något namn på Povels hustru har jag inte stött på.


Mvh, Lars-Ola, Halmstad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna