ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karin Andersdotter född i Grangärde ca 1600  (läst 375 gånger)

2021-08-09, 11:18
läst 375 gånger

Utloggad Monika Palmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:35
    • Visa profil
Hej! Snöat in på en (för mig) helt ovidkommande kvinna. (Jag använder WikiTree och för in eget och annat där, Karin finns på https://www.wikitree.com/wiki/Andersdotter-742) Det står att hon dog 7/3 1669 men i Nykil, Östergötland, hon skall vara född ca 1600 i Grangärde. Hon skall vara dotter till Anders Persson född ca 1565 i Grangärde, d 1631 19/1 där och hh Elisabet Olofsdr född 1570 i Västansjö, Grangärde, död 1650 17/2 i Uvberg, Grangärde. Karin Andersdr skall vara gift med Jöns Persson född  ca 1600 i Färnebo, Värmland, död ca 1669 i Hällestad, Östergötland. De skulle ha gift sig ca 1620 i Hällestad, Östergötland.Hon har lagts in i Wikitree genom gedcom-import (This person was created through the import of Williams_AndersForWikiTree.ged on 07 May 2011. Det tycks i stor utsträckning vara ett hopkok av våra emigrerade landsfolk i USA.) Ber om ursäkt för långt inlägg, frågan är vad som är rätt och fel i detta och personer som forskar i Grangärde är de mest lämpade att svara så att uppgifterna kan bli riktiga/rättade i det globala släktträdet på WikiTree.com.
meepa_2000

2021-08-09, 14:56
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:35
    • Visa profil
I Nykil råkar det ju faktiskt finnas dödbok 1669, men någon Karin Andersdotter dör inte där det året. Samtidigt var det ju väldigt specifikt med dag och inte bara år. Några källhänvisningar vore helt klart på sin plats. Möjligen om det finns någon arvsuppgörelse efter Anders Persson och Elisabeth Olofsdotter i domböckerna för Grangärde, annars finns det ju inte mycket källor så långt tillbaka. Men man anar väl att det är som vanligt, att Ancestry eller MyHeritage blandar ihop folk med samma namn och kommer med orealistiska "tips" som folk glatt accepterar och sedan blir det en "internetsanning". I mina ögon borde det inte ens vara tillåtet att lägga in uppgifter på WikiTree utan hänvisning till förstahandskällor. 

2021-08-09, 22:25
Svar #2

Utloggad Monika Palmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:35
    • Visa profil
Hej, tack för svar. Ungefär så tror jag också  Men om du/nån annan kan Grangörde: hade fo någon dotter Karin och vad blev det av henne? Knappast att hon gifte sig i Hällefors?Mvh Monika
meepa_2000

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna