ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är Olof Lindström, f. 1794, son till Lars Haqvin Westman, f. 1775?  (läst 328 gånger)

2021-08-08, 00:07
läst 328 gånger

Utloggad Mikael Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:14
    • Visa profil
Jag går igenom ättlingar till befallningsmannen Olof Westman på Gideåbacka (c:a 1663-1730), bland annat med syfte att kvalitetssäkra uppgifter som ibland kommer från mer eller mindre väldokumenterade källor på nätet, eller gamla böcker och uppteckningar.

Min fundering nu gäller den Olof som föds den 13/5 1794 i Dombäck, Grundsunda som son till till Lars Haqvin Westman, f. 1775 (eller 1772) och hans hustru Catharina Lögdin. //Grundsunda (Y) C:2 (1790-1814) Bild 18 / sid 27//.

Enligt ett antal källor ska denne Olof vara identisk med Olof Lindström, som hamnar i Nordmaling, gifter sig med Sofia Magdalena Nilsdotter, får ett flertal barn och dör 1882.

Vad jag kan förstå, så styrks detta av tre fynd:
1) Sonen Olof och Olof Lindström har samma födelsedatum, 13/5 1794, i flera noteringar, även om andra födelsedatum också förekommer.
2) Olof Lindström och en annan son till Lars Haqvin Westman och Catharina Lögdin, nämligen Lars Haqvin Westman, f. 1795, är faddrar åt varandras barn. (Lars Haqvin Westman, d.y., min anfader, var  sockenskräddare och postmästare i Åsele)
3) I en notering i en husförhörslängd står, en bit under Olof Lindström, en L. Haqv Westman, f. 1772, "Afsked. Kron. båtsm. & Kyrkovakt." //Nordmaling (AC, Y) AI:9b (1826-1835) Bild 213 / sid 492//
Är det någon som har mer information om Olof Lindström - fler belägg för att han verkligen är identisk med sonen Olof eller någon förklaring till namnet Lindström?






2021-08-08, 06:59
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6954
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det är också min uppfattning. Ytterligare en aspekt som styrker identiteten är äldsta dotterns namn Catharina Magdalena, Catharina efter farmor och Magdalena efter modern (Om det kommer faddrar från Åsele till ett dop i Nordmaling finns släktskap.), och andre sonen Lars Olof, Lars efter farfar och Olof efter fadern. Jag har dock idag ingen förklaring till bytet av efternamn. Han använder aldrig namnet Westman utan kallar sig Olof Larsson som dräng i Ava 1809-13. Jag hittar honom inte 1814 men 1815 kallar han sig Olof Lindström.

2021-08-09, 00:10
Svar #2

Utloggad Mikael Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:14
    • Visa profil
Jo, det verkar onekligen förhållandevis övertygande, även om det är frustrerande att inte hitta någon förklaring till namnet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna