ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dopbok 1908 (oäkta barn och kanske till och med mor)  (läst 557 gånger)

2021-08-05, 00:31
läst 557 gånger

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:58
    • Visa profil
Jag har lite problem att tyda alla kråkfötter gällande min farmors dop. Länkar till födelseboken: https://data.matricula-online.eu/en/oesterreich/wien/08-alservorstadtkrankenhaus/01-212/?pg=119 och https://data.matricula-online.eu/en/oesterreich/wien/08-alservorstadtkrankenhaus/01-212/?pg=120 - det är alltså Henriette Johanna längst ner på sidan och det verar vara en lapp som gör att det är två bilder.

Om man börjar till vänster så har vi en not i marginalen som jag inte helt har tytt, men det verkar uppenbarligen att ha att göra med hennes flytt till sverige:

"??? Katl Kirche (massa förkortningar) ???", något säger mig att det är ungefär samma sak som står på lappen längre till höger. Här är bortsett från att tyda texten helt frågan om vad förkortningarna betyder.

Sen är det väl i nästa ruta vem som döpte henne, antar att det inte tillför något, nästa ruta "geb. 28; get 30" och tom ruta. Sen hennes namn "Henriette Johanna", men med någon notis under som jag inte har riktigt lyckats läsa.

Sen är det lappen, ja det är väl inget probem att tyda bortsett från förkortningarna: M.B.A? B.H.III?, Z N 79?


Sen vänder man på lappen, baksidan av lappen är väl inte några märkvärdigheter, men sen högersidan i boken.

Första kolumnen skulle fadern stå. Doh! Sen nästa ruta (moderen) "Braun Henriette K.L. ??? 5 ??? 7 geb 15/7 1885 in Dittersdorf zust Kunzendorf Mähren" och under horisontalstrecket "Die Mutter ist eine unheilige Tochter des Karl Braun und der Julia zusammen Pater" (right?). För det första låter det föga fantasifullt att de har samma förnamn och jag antar att K.L ??? betyder katolsk trosbekännare på något sätt. "5 ??? 7" antar jag är en gatuadress, men vilken? Under strecket tror jag fått det rätt med reservation för bestämda artiklarna (min tyska är lite rostig).

Nästa kolumn (Paten - vad man nu översätter det med, gudmoder?): "Maria Julia Braun; K ??? 5 ??? 7". Egentligen samma osäkerhet som i förra rutan. "K ???" tolkar jag som samma - att hon var katolik och "5 ??? 7" ser ut som samma som i förra rutan och antar jag är en adress.

Och så sista rutan: det ser ut att vara tre olika texter. Högst upp är något som jag uppfattar som ett namn vad nu det är för något, den som döpt henne var väl längst till vänster och inte samma som detta. Sen till höger om det "24/XI ??? ??? 36" som jag antar har att göra med hennes flytt till sverige. Men sen är det en text under där som jag inte har lyckats tyda, vet inte om det är av betydelse, men man skall väl inte avfärda en text innan man har ett hum om vad det står?

2021-08-05, 11:05
Svar #1

Utloggad Manuela Irmgardson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 17:01
    • Visa profil
Hej Lars

Original Text:
Der Geschlechtsname
hat gemäß §8, Abs. 2
der kaiserlichen Namordnung
vom 12 Oktober 1914
R.G.Bl. Nr. 276
NEUDERT zu lauten.

Direkt under namnet Henriette Johanna står det:
Könsnamnet
har enligt §8, Abs. 2
av den kejserliga namnordningen
daterad den 12 oktober 1914
R.G.Bl. Nr 276
ska kallas NEUDERT.

Det betyder att detta oäkta barn fick ett annat efternamn (Neudert) än hennes mamma (Braun).

Original Text:
BRAUN, Henriette
K.L. Praktikantin.
5. Schwarz .... 7;
geboren 15 Jul 1885 in
Dittersdorf, zuletzt
Kunzendorf Mihorn.
Die Muter ist die eheliche Tochter des
Karl Braun und der Julia
Johanna Peter.

I moderns fält står det skrivet:
BRAUN, Henriette
K.L. i utbildning.
5. Svart .... 7;
född 15 juli 1885 i
Dittersdorf, sist
Kunzendorf Mihorn.
Mamman är den legitima dottern till
Karl Braun och Julia
Johanna Peter.

Det betyder att denna legitima dotter har fött ett oäkta barn.

Gudmor (dopvittne) var Maria Julia Braun.

Den sista kolumnen innehåller pastorens interna anteckningar om domstolsbeslutet om namnbytet. Ett beslut från avdelning 50 och någons godkännande.
Även 24 XI 92 och 9.9.36 utan någon igenkännbar hänvisning till texten.

M.B.A? Detta är domstolstecknet för domstolen i Wien.
B.H.III? Det betyder anställda på avdelning III i B.H.
Z N 79 Detta är fallmärket med tillhöriga nummer.

2022-02-01, 23:51
Svar #2

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:58
    • Visa profil
Hur pass säker är du på din tolkning?

BRAUN, Henriette
K.L. Praktikantin.
5. Schwarz .... 7;
geboren 15 Jul 1885 in
Dittersdorf, zuletzt
Kunzendorf Mihorn.
Die Muter ist die eheliche Tochter des
Karl Braun und der Julia
Johanna Peter.

Här tänker jag på tabellhuvudet står för modern till oäkta barn "auch Stand, Charakter unt Zuständigkeintsort". Är det inte mot den bakgrunden rimligare  att tro att det är en förkortning för zuständigkeitsort istf zuletzt? Sen vad gäller "Kunzendorf Mihorn", hur säker är du på att det inte är "Kunzendorf Märzen" det står? Min undran är lite vilken ort det är frågan om? Min tolkning är att Dittersdorf är Dětřichov u Svitav och Kunzendorf är  Kunčina, båda i mähren. Lite synd att ingen verkar kunna uttyda adressen fullständigt.

Original Text:
Der Geschlechtsname
hat gemäß §8, Abs. 2
der kaiserlichen Namordnung
vom 12 Oktober 1914
R.G.Bl. Nr. 276
NEUDERT zu lauten.

Finns "kejserliga namnordningen" att hitta någonstans? Skulle kunna vara intressant att veta vad som står i den där paragrafen och veta vad grunden till att hon skulle ha det efternamnet. Det verkar ju inte ha någon koppling till någon annan som omnämnt här. Kan det ha koppling till fadern?



2022-02-02, 08:36
Svar #4

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Hon var trafikantin.
En trafikant/trafikantin säljer bl.a. tobak och tidningar.

2022-02-02, 08:44
Svar #5

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Henrietta Braun och Maria Julia Braun bodde i 5. Bezirk, Schwarzhorng[asse] 7, Wien

2022-02-02, 09:04
Svar #6

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Nu har jag hittat Dittersdorf (som du skrev Lars 'zuständig Kunzendorf, Mähren) på tyska wiki:
https://de.wikipedia.org/wiki/Landkreis_M%C3%A4hrisch_Tr%C3%BCbau
Klickar du på Dittersdorf längst ned kommer du till:
https://de.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bt%C5%99ichov_u_Moravsk%C3%A9_T%C5%99ebov%C3%A9


2022-02-02, 09:52
Svar #7

Utloggad Manuela Irmgardson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 17:01
    • Visa profil
Hur pass säker är du på din tolkning?

Här tänker jag på tabellhuvudet står för modern till oäkta barn "auch Stand, Charakter unt Zuständigkeintsort". Är det inte mot den bakgrunden rimligare  att tro att det är en förkortning för zuständigkeitsort istf zuletzt? Sen vad gäller "Kunzendorf Mihorn", hur säker är du på att det inte är "Kunzendorf Märzen" det står? Min undran är lite vilken ort det är frågan om? Min tolkning är att Dittersdorf är Dětřichov u Svitav och Kunzendorf är  Kunčina, båda i mähren. Lite synd att ingen verkar kunna uttyda adressen fullständigt.
...
Finns "kejserliga namnordningen" att hitta någonstans? Skulle kunna vara intressant att veta vad som står i den där paragrafen och veta vad grunden till att hon skulle ha det efternamnet. Det verkar ju inte ha någon koppling till någon annan som omnämnt här. Kan det ha koppling till fadern?

Hej Lars,

absolut säkert.
Du borde kunna hitta den om du googlar "Kaiserliche Verordnung, Reich Gesetz Blatt (=R.G.BL.) Nr. 276".

Platsen Dittersdorf kommer att vara Dittersdorf, distriktet Grieskirchen, delstaten Oberösterreich i Österrike. Hon föddes i Dittersdorf. Hennes sista bostadsort (=zuletzt) var Kunzendorf (Mihorn-distriktet) i Oberösterreich. Det heter Mihorn och kommer troligen att ha varit en stadsdelett eller distrikt eller administrativt distrikt i Kunzendorf.
Men du kommer att kunna ta reda på det genom att titta på kartor från 1914 över Kunzendorf, Oberösterreich (Om det finns en karta.).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna