ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp att hitta min farfars farfars föräldrar/syskon (Frölin)  (läst 434 gånger)

2021-08-04, 21:27
läst 434 gånger

Utloggad Gustaf Fröhlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-08-31, 03:52
    • Visa profil
Hejsan!
Har för några månader sedan börjat göra släktforskning då och då, har ungefär bara 350 personer på mitt träd än så länge, främst på min farmors sida.
Har i alla fall nått ett stopp min farfars sida och undrar om någon med lite mer expertis möjligtvis skulle kunna hitta något.

Wilhelm Leonard Frölin hette min farfars farfar(1872-1900). Han var dräng i Vallentuna och gifte sig med en Teresia Wilhemina Eriksson(1871-1961).
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/Folk_902038-016
https://sok.riksarkivet.se/person?ValdSortering=Sortering1Asc&PageSize=100&Namn=Fr%C3%B6lin&Ort=Vallentuna&page=42&postid=Folk_100410857&tab=post&FacettState=undefined%3Ac%7C#tab

Min farfars far var sedan född 1896 och hette Karl Wilhelm. Har inte hittat något syskon till honom, annat en en syster som bara blev 1 år gammal.

Uppskattar alla former av tips eller hur jag bör leta vidare!

2021-08-04, 22:04
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Jag blev lite osäker men vill du ha tips på hur du kommer längre bak i tiden på din farfars sida eller ville du istället få tips på hur du spårade din farfar framåt i tiden? Jag förstod inte riktigt hur du har kört fast.

Ifall du inte redan köpt en handbok i släktforskning eller gått en kurs på någon lokal släktforskningsförening rekommenderar jag dig att göra det så att du lär dig grunderna. Det brukar finnas bra handböcker för ett par hundralappar. Det blir så mycket lättare och roligare med forskningen om du lär dig att göra rätt redan från början.

Din farfars far föddes i Bergby i Vallentuna den 17 april 1872 och finns i den här födelseboken:
Vallentuna (AB) CI:3 (1833-1873) Bild: 570

Föräldrarna var skräddaren Joh. August Frölin och Johanna Erika Söderberg.

Ifall du vill kan jag ge dig några tips på bra böcker och websidor som kan vara till hjälp för dig.

VH Klasse

2021-08-04, 22:16
Svar #2

Utloggad Gustaf Fröhlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-08-31, 03:52
    • Visa profil
Tack Klasse!
Det jag saknade var min farfars farfars föräldrar och eventuella syskon till honom och även om min farfars farfar hade några syskon som jag ej hittat.
Men tack så mycket för hjälpen, hittade du detta via AkrivDigital kanske? Där mina släktingar inte kunnat fylla i hålen har jag hittills gått mest efter Riksarkivet och födelse- och dödsböcker jag hittat via Ancestry.se.

Mvh Gustaf

2021-08-04, 22:27
Svar #3

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Ja jag använder numera Arkiv Digital men i många år använde jag svar (började med att låna mikrokort på biblioteket från svar och använde sedan deras digitala tjänst på nätet, som blev gratis för några år sedan) så det går ju lika bra. Ancestry har jag också men jag rekommenderar dig att försöka forska i arkiven så mycket du kan innan du tar "hjälp" av Ancestry då det kan finnas så mycket felaktigheter i medlemmarnas träd. Deras söktjänster kan ju dessutom ge tips på personer som inte är släkt med dig vilket lett många på fel spår skulle jag tro.

Här är en länk som ger en introduktion i släktforskningen

https://www.genealogi.net/om-slaktforskning-2/om-slaktforskning/

Skaffa gärna ett bra program där du för in dina anor. Själv använder jag MinSläkt som jag tycker är bra. Det är en fördel att ha programmet på din dator och inte hos Ancestry.

Det kan även vara bra att gå någon kurs i att läsa gammal text eller att köpa en bok som hjälper dig med det. Själv tycker jag att det roligaste med släktforskningen är själva dektektivgörat i arkiven men ibland kan olika databaser hjälpa till.

VH Klasse

2021-08-04, 22:46
Svar #4

Utloggad Gustaf Fröhlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-08-31, 03:52
    • Visa profil
Ja precis, det kan vara lätt att det går fel. Har försökt att verifiera så mycket jag kunnat på de tips man får, genom att läsa på alla dokumenten för att hitta kopplingarna. Ska nog se till att skaffa MinSläkt också, det ser ut som ett bra verktyg som de flesta använder sig av. Ska se över att prenumerera på ArkivDigital också.
Har en bok som jag fått av min far, "Läsebok för släktforskare" av Henrik Anderö som jag läst lite av, som handlar om tolkning av äldre text. Även hans andra bok "Ordbok för släktforskare" som går igenom vanliga ord och förkortningar.

Tack för all hjälp! Jag önskar dig en fortsatt trevlig kväll

Mvh Gustaf

2021-08-04, 23:00
Svar #5

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Gustav!

Det låter som att du har ett par bra böcker där, då är det bara att börja läsa dem så kommer det att gå bra med tolkningen av text. Bra också att du nog skaffar ett program som MinSläkt.

Här är en länk till en bra bok

https://www.adlibris.com/se/bok/slaktforska-steg-for-steg-9789127118867?gclid=EAIaIQobChMIpp6d36CY8gIVcUaRBR2qlAEOEAQYAiABEgKdv_D_BwE

Tack och ha en bra kväll du med

Klasse


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna