ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyparen Friedrich Hintz  (läst 562 gånger)

2021-08-03, 17:08
läst 562 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Jag undrar om någon som forskar mycket på Marieberg, vad avser 1700-talets mitt, har några tips på vem Hintz fru kan ha varit. Hon hette Anna Eriksdotter och ska ha varit född ca 1730. Möjligen var hon syster till Sara Eriksdotter som i dödboken benämns ha varit Friedrich Hintz käresta. En piga i Göteborg, Elin Eriksdotter, står antecknad som dopvittne till paret Hintz barn. Friedrich och Anna hade b la dottern Christina som föddes ibid 5/8 1766. I hfl står familjen antecknad vid Röda sten, varifrån de flyttar vidare till Brinkebergs kulle 1777. Min hypotes är att åtminstone Anna och Elin var systrar. Hennes ursprung torde finnas i någon socken inom nuvarande Stor-Göteborg. Örgryte församlings bevarade kyrkböcker är sannerligen ingen höjdare för den som är van att söka sina anor i Skaraborg.   
M v h, C.C.L.

2021-08-03, 21:28
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5025
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:51
    • Visa profil
Eftersom de gifte sig i Örgryte församling är det väl stor risk att hon var därifrån, och där börjar ju födelseböckerna först tio år efter beräknat födelseår. Frågan är vad man kan hitta i andra böcker. Mantalslängderna, jag hittar inte ens Majevik men om man gör det så kanske det står något där. Ibland står det ju "gift med dottern XX". Bouppteckningar, jag kollade igenom de efter de olika Erik i Sävedals härad, men hittade inget. Storgöteborgs övriga härader har jag inte kollat. Hintz verkar inte ha lämnat någon bouppteckning efter sig, där kunde ju ha stått något annars.

2021-08-04, 13:11
Svar #2

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack Kalle! Friedrich Hintz dyker först upp i mantalet som tunnbindargesäll hos Jacob Cahms salteri i Majeviken. Svårt att relatera till eftersom akademiska historiker i Gbg verkar vara renons på kunskap om någon annan Cahman, än en Johan Cahman. Jag antar att Hintz var en inflyttad tysk, då prästen i dottern Christinas nya hemsocken, långt senare, letade födelseuppgifter om henne i Tyska församlingens dopböcker. Detta resulterade i att hon blev dotter till en ullarbetare Johan Hintzen och född redan 1764. Notabelt var att hon redan gick under namnet Fredriksdotter. Till yttermera visso har jag sökt efterforska dopvittnena till paret Hintz barn. Utan framgång, de verkar på sin höjd ha varit bekanta och nära grannar.
M v h, C.C.L.

2021-08-04, 14:33
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5025
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:51
    • Visa profil
Jag gick igenom dopvittnena u Örgryte de tio åren före Anna Eriksdotter gifte sig, och det var tre olika pigor Anna Eriksdotter som var dopvittnen. Jag tänkte att man kanske kunde hitta gemensamma nämnare mellan det folk som var i de dopnotiserna, och de som senare var i Annas och Fredriks, men kunde inte dra några slutsatser. Det var ju generellt mycket "finare" folk i Annas och Fredriks dopnotiser, än i de som haft en piga Anna Eriksdotter som dopvittne för förut. Antingen gifte sig Anna "uppåt" och slutade umgås med sina gamla bekanta, eller så var hon inte dopvittne eller kom från någon annan församling.
 
Men jag funderar lite på Brinkebergs Kulle. Det är ju Vänersborg, varför flyttade de dit? Kanske Anna egentligen var därifrån?

2021-08-04, 15:02
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Det är lätt att forska i Mariebergs församling, tack vare de utmärkta registren som skapats vid Landsarkivet i Göteborg (jo jag vet att man kallar det Riksarkivet). De olika registren för Mariebergs församling finns lite utspridda under rubrikerna: Marieberg, Amiralitets eller Karl Johans församling eftersom de två första sedan kom att utgöra Karl Johans församling. Eftersom församlingarna ligger utanför Göteborg kan man dessutom bruka registret/en för släktnamn inom Göteborgs och Bohus län och eventuellt även för Älvsborgs län - om man är intresserad av Brinkebergskulle. Tyvärr ligger väl just Brinkebergskulle inom Vänersborg och då blir ju kyrkböckerna utraderade vid branden där 1832/34?
När jag kollade under inflyttade efter Anna Eriksdotter i dessa register finns det flera, men de matchar inte Hintz. Jag har inte kollat Sara Eriksdotter. Någon Anna Eriksdotter var född i Dalsland, kan ju vara ett spår med tanke på Brinkebergskulle.
Mantalslängderna för Sävedals härad (Majorna) kan ju vara lite krångliga, men är fullt tillgängliga och sökbara - Majorna tillhör ju Örgryte vid den här tiden.
Släkten Cahman är för övrigt publicerad i Svenska Ättartal 1896 (Ellofte årg).
H LarsO

2021-08-04, 19:06
Svar #5

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Hej och tack, Lars Olof och Kalle! Friedrich Hintz, Anna Eriksdotter och dottern Christina flyttade säkert till Brinkebergs kulle eftersom det fanns arbete på kronobränneriet därstädes. Detta styrks av att titeln "böckare" uppges i dödboken för Friedrich 1789-06-25. Dottern Christina flyttade till Lycke socken där hon gifte sig med dragonen Jonas Andersson Hjelm i Tjuvkil; paret flyttade sedan vidare till Torsby socken, och därefter till Jonas hemtrakter uppe i Skaraborg. Christina dog 1841 i Härjevad (R). Nämnas kan att Anna Eriksdotter flyttade efter sin dotter; attest från Vassända 1793, då som änkan Anna Hintz. Möjligen kan hon ha varit den änka Anna Britta Eriksdotter som dog vid Tjuvkil 1799. Åldern verkar stämma utmärkt väl.
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna