ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petter Warberg (Wahrberg?) Kommendörkapten död 1783  (läst 453 gånger)

2021-07-28, 02:00
läst 453 gånger

Utloggad Oskar Warberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 01:07
    • Visa profil
Hejsan, har nu i ett längre tag försökt hitta mer info ang Petter Warberg (1702? - 1783) utan någon tur, det jag är mest intreserad utav är att hitta vem hans föräldrar var.

Nedan tänker jag att jag delar med mig om den nödvändigaste infon jag har på Petter som kanske kan hjälpa folk att hitta vidare

Bild 1 : Peter Wahrberg gift med Margareta Dorothea Hackson

Bild 2: Peter Warberg med i Kungl. Svärdsordern(tack vare hans involvering i Pommerska Kriget?)

Bild 3: Petter Warberg Kommendör Kapten över skeppet Finland

Jag vet även att jag har en bild på hans dödsnotis någonstans där det stod att han dog 1783 våd 80.5 års ålder, så antagligen var han född 1702. Jag vet även att jag har bild på hans giftemål med en annas kvinna Ingebor Nilsdotter i Eftra, hittar dock ej denna just nu(lägger upp när jag gör det). OBS, Warberg kan även stavas Wahrberg, Wardberg eller ibland Warbergh.

Enligt min farfars gamla anteckningar skall han ha hetat Petter Nilsson Warberg. Enligt "Göteborgs eskader och örlogsstation 1523-1870" har dock ej denna bok så kan inte konfirmera detta.

Hans dödsbo finns antagligen med i denna gamla bok: https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=Adam+C+Raab&page=11&postid=Arkis+5F99145A-59C3-45B8-BFB7-CB1EC14491AB&tab=post&s=Siv#tab (Klicka CTRL + F "warberg")

Det finns även mycket bevis på att Petter hade syskon när han bodde i Carlscrona då det var med andra "Warbergs" som dopvittnen när hans barn döptes, om Petter föddes i Carlscrona eller föddes i Varberg eller kanske någon helt annan stans har jag ingen aning om och det är detta jag undrar mest över kan man väl säga.

Jag har även dokument där min farfar har "renskrivit" Petter meritlistor i flottan, dessa kan jag lägga upp ifall det finss intresse. I meritlistorna står det dock inget om vart han föddes.

Petter kan även hittas i Savon(Savolix) domböcker från 1729, har ej betalat här dock så kan inte se varför. Här står det dock att Petter antingen är från Warberg(Halland) eller Wainikain som låter väldigt konstigt. (https://www.sukuhistoria.fi/savontk/index.php?p=show&show=tapahtuma&id=1829 klicka CTRL + F "Wahrberg")

En annan teori från min farfar är att Warberg var Timmerman-Berg innan Petter, vet dock ej belägget för detta.

2021-07-28, 02:03
Svar #1

Utloggad Oskar Warberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 01:07
    • Visa profil
OBS Såg nu att det är Petter SVENSSON Warberg och inte Nilsson.... detta förändrar en del

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna