ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Murmästare Gustaf (Gösta) Johansson (Forssman) lägenheten ? Vena, Malmgrava, Tuna socken.  (läst 397 gånger)

2021-07-25, 02:54
läst 397 gånger

Utloggad Johan Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 17:39
    • Visa profil
Gustaf Johansson dör 1783 d. 17 juni i Vimmerby landsförsamling, 43 år och 1 månad gammal.

Han gifter sig 1762 d. 20 nov med Stina Jacobsdotter i Skälshult, Tuna socken (Tuna C:2 sid 512). Sannolikt dotter till Jacob Nilsson och Anna Nilsdotter med samma adress (och syster till Brita Jacobsdotter född 1752).

Vid tillfället ovan är han noterad som "Gösta Johansson i Vena". Ska jag tolka detta som Vena församling eller lägenheten Vena i Malmgrava, Vena socken? Likaså här, "1763 d. 30 okt föds och döps d. 6 nov hos murmästare Gösta dotter i Vena - Britha". I minestralböckerna används både "Wena" och "Wena församling" för olika dop och vigslar men jag vet inte om lägenheten Vena fanns i Tuna redan på 1700-talet.

Kan någon här hjälpa mig? Jag försöker hitta Gustaf Johansson Forssmans föräldrar. Enligt bouppteckningen är han skyldig Bälgmakare Ljungberg på Ankarsrums bruk pengar, så kanske har Forssman någon anknytning till bruken.   

2021-07-25, 11:20
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 12:10
    • Visa profil

Uppgifter från PLF2

Gustav
Född 25/5 1740 i Misterhult (H)

Far
Forsman, Johan
Murm.

Mor
(Ingen namnuppgift)
[size=78%]-------------[/size]
[/size]Källa: Misterhult C:2[size=78%]




Birgitta B

2021-07-25, 13:59
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:14
    • Visa profil
Gustaf och hans tvillingbror Peter föddes i Svenstorp under Misterhults säteri (se mantalslängderna). Fr.o.m. 1745 är enl. mantalslängderna en Anders Forsman torpare i Västraven (Vena, Västra Vena), Malmgrava ägor, Tuna sn (i Sevede häradsdel). 1759 finns där även drängen Gustaf, som fr.o.m. 1760 som Gustaf Forsman är skriven för torpet. Hustrun (född 1742 24/6) kommer från granntorpet Skälshult, där hennes föräldrar Jacob Nilsson och Anna Nilsdotter bott sedan vigseln 1738 21/10.

Vart Johan och Anders Forsmän tar vägen har jag inte kunnat röna ut.

2021-07-25, 17:30
Svar #3

Utloggad Johan Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 17:39
    • Visa profil
Birgitta Berkemar och Bo Persson! Ett mycket stort tack för er hjälp!

Yrkestiteln "murmästare" kanske var relativt vanlig på 1700-talet?

Min arbetshypotes tillsvidare är att murmästare Johan Forsman kan vara identisk eller släkt med murmästare Johan Forssman begraven i Högsrum (Öland) den 6 februari 1767 (50 år gammal).

Johan Forssman gifte sig i Stora Rör (Öland) 13/1 1751 med jungfru Elisabeth Lind i Vedby.

Han blev stadsmurmästare i Kalmar 1746. Han reparerade och byggde om flera kyrkor på Öland och i Småland.

I mantalslängd Kalmar 1751 finns han på s351 i Västra Kvarteret 7:e rundelen.

Jag försöker att knyta ihop resultatet av mitt Y-DNA-test med personerna i de skriftliga källorna. Tyvärr fick jag mest brittiska namn bland träffarna. 


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna