ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Edithill i Brännkyrka  (läst 516 gånger)

2021-07-23, 10:28
läst 516 gånger

Utloggad Edit Holmqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 15:54
    • Visa profil
    • Coffee & Church Records
Hej!
Funderar på vart platsen Edithill låg i Brännkyrka församling. En familj jag forskar om finns där Brännkyrka (A, AB) AIIa:3 (1899-1918) Bild 2620 / sid 1310 (AID: v84156.b2620.s1310, NAD: SE/SSA/0003)


Också bor jag själv i närheten och heter Edit, så det vore lite roligt att veta var det är  :D

2021-07-23, 11:45
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Av sammanhanget verkar det som Edithill är ett av flera hus i Västra förstaden (tillsammans med Charlottendal, Stora och Lilla Alphyddan, Emilsberg, ...). 

Om man Googlar, så hittar man ett dokument från Stockholms stadsfullmäktige[1], daterat 1910, som lägger fram förutsättningarna för att införliva Brännkyrka socken med Stockholm. Där finns en lista på "mer betydande fastighetsområden" i Liljeholmens municipalsamhälle: "/.../: Katrineberg, Löfholmen, Charlottendal, Sannadal, Nynäs, Josefinedal, Västra förstaden, Gröndal, Ekensberg, Vinterviken, Örnsberg, /.../ " som ser ut som den är ordnad längs med Mälarens strand från Katrineberg (som låg vid Liljeholmsbrons brofäste) västerut till Ekensberg och vidare.

På en karta från 1934 hos Stockholmskällan# är Västra förstaden utmärkt som ungefär motsvarande det område som begränsas av Gröndalsvägen och Lövholmsvägen.

Namnen på husen låter ju som det skulle kunna vara större sommarhus på bergknallen, kanske ...

--

# det går tyvärr inte att göra en länk till Stockholmskällans kart-tjänst som är in-zoomad på rätt ställe -- men experimentera gärna med den, jag tycker det är bland det roligaste som finns på nätet :)
 
--

[1] https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/Kommuntrycket/KTR0095_039_ps.pdf
mvh /staffan -- BFiles

2021-07-23, 12:38
Svar #2

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
PS: enligt Rotemansarkivet så är Edithill lika med lägenheten Aida 15 (se bilagan), avstyckad 1902 från Charlottendal No 2. Hos Lantmäteriet finns en karta från 1902 över egendomen med tänkta gator och kvarter inritade ...
mvh /staffan -- BFiles

2021-07-23, 13:16
Svar #3

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
PPS: ... fast inget av det där med kvarteren och vägarna, inritade på kartan från 1902, hände: på den ekonomiska kartan från 1951 finns det bara några hus i kanten på fastigheten, förutom ett hus mitt på ...

PPPS: Märks det att jag tycker det här är sk*t-roligt :)? Dessutom har jag cyklat förbi typ dagligen de senaste 10 åren ...
mvh /staffan -- BFiles

2021-07-23, 15:24
Svar #4

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna