ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta gravar  (läst 1041 gånger)

2021-07-22, 14:43
läst 1041 gånger

Utloggad Ankie Ericsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-08-05, 17:17
    • Visa profil
Hur ska jag kunna hitta gravar som inte finns kvar på kyrkogården och har svårt att ta mig till riksarkivet.
Har försökt att hitta två gravar som finns i Husby-Rekarne, Södermanland.
Gravarna är borttagna från kyrkogården men tycker att det borde finnas något sätt att få veta var de var?
Hur gör jag?

2021-07-22, 18:15
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Har du haft kontakt med kyrkogårdsförvaltningen i Husby-Rekarne angående gravarna?
https://www.svenskakyrkan.se/husby-rekarnenashulta/kontakt
Man ska också kunna söka gravsatta via www.gravar.se enligt
https://www.svenskakyrkan.se/husby-rekarnenashulta/vara-kyrkogardar

2021-07-22, 19:13
Svar #2

Utloggad Ankie Ericsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-08-05, 17:17
    • Visa profil
Hej. Ja, jag har varit i kontakt med Husby-Rekarne kyrkogård. De säger att de inte har några böcker kvar och eftersom gravarna är borttagna så går det inte att hitta dem genom att titta på gravstenarna.
De jag söker är: Aqvilina Sofia Eriksson, född 1857 och dog 1898.
Den andra jag söker är: Carl Vilhelm Eriksson, född 1851 och dog 1925.
Vet inte hur jag ska göra längre då det är ett problem. Har även kollat på gravar.se.

Mvh Ankie.

2021-07-22, 20:15
Svar #3

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:15
    • Visa profil
Hej Ankie!

Har ett förslag:

Ta kontakt med kyrkogårdens personal igen och fråga om
dom känner till någon person som tidigare har jobbat på
kyrkogården och lever än.
Förr hade dom bra koll på församlingens invånare.
Det är ju långsökt, men värt ett försök.
Eller försök med hembygdsföreningen, om det finns
en sådan.

Med vänlig hälsning
Gunilla

2021-07-23, 10:47
Svar #4

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2319
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:05
    • Visa profil
Hej Ankie


På de flesta av kyrkogårdarna i Sverige brukar det finnas "kartor" som talar om var personerna finns.


MVH Ulla

2021-07-23, 11:21
Svar #5

Utloggad Eva Wassén Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 09:42
    • Visa profil
Hej,
Gunillas förslag ovan är troligen det bästa du kan göra. Jag letar också efter gravar på olika kyrkogårdar och det verkar omöjligt att hitta de som är borta. Har frågat om just det Ulla skriver om lista vid varje kyrkogård med fått till svar att utifrån GDPR är det inte möjligt./Eva

2021-07-23, 12:34
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag letar också efter gravar på olika kyrkogårdar och det verkar omöjligt att hitta de som är borta. Har frågat om just det Ulla skriver om lista vid varje kyrkogård med fått till svar att utifrån GDPR är det inte möjligt./Eva

GDPR? Menar de att det inte ska gå att registrera var personer ligger begravda med hänvisning till GDPR? Det var det dummaste jag hört!

För det första innebär inte GDPR ett totalförbud mot att registrerara personuppgifter; det som är nödvändigt att registrera är tillåtet att registrera. GDPR reglerar bara villkåren för registreringen.

För det andra handlar det här om avlidna personer och då gäller inte GDPR över huvud taget.

Integritetsskyddsmyndigheten (f.d. Datainspektionen) - Introduktion till dataskydds­förordningen:

"Vad är personuppgifter?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet."

"Uppgifter om avlidna
Behandling av personuppgifter om avlidna personer omfattas inte av dataskyddsförordningen."
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-07-23, 17:46
Svar #7

Utloggad Eva Wassén Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 09:42
    • Visa profil
Jag är personligen mycket väl förtrogen med GDPR. Mitt svar utgår ifrån de svar jag fått från kyrkan.
När det framgår var en person är begravd och för att då få klarhet i var graven finns i form av kvarter, nummer etc kontaktar jag alltid respektive kyrkogårdsförvaltning. Om personen inte finns i deras register är tyvärr gravplatsen okänd. Kan vara så att den finns på en allmän del där gravsten saknas redan från gravsättning. /Eva

2021-07-23, 18:02
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag är personligen mycket väl förtrogen med GDPR. Mitt svar utgår ifrån de svar jag fått från kyrkan.

Och det var naturligtvis det svar du fått från kyrkan som jag kritiserade.

Hur motiverar man sin hänvisning till GDPR? Vad i GDPR menar man hindrar att man har ordentliga gravregister? Och om du känner till GDPR väl, så förmodar jag att du upplyser dem om att lagen inte gäller för avlidna. Och vad svarar man i så fall?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna