ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forskningsuppslag volentär/korpral Peter Johan Wireen  (läst 1555 gånger)

2021-07-16, 22:26
läst 1555 gånger

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:31
    • Visa profil
Jag håller på och försöker komma vidare på min ana Peter Johan Wireen. Jag tycker att han verkar lysa med sin frånvaro där jag sökt.

Det jag hittat är:

  • hans blivande fru Margareta Sophia, dotterr till Jonas Beckman (Karlskrona amiralitetsförsamlings kyrkoarkiv, födelse- och dopbok, SE/LLA/13200/C I a/4 (1735-1752), s451)
  • han (och blivande fru Greta Sofia Beckman) troligen 1777/1778 fick böta för otidigt sängalag (Karlskrona amiralitetsförsamlings kyrkoarkiv, Räkenskaper för kyrkan. Huvudräkenskaper, SE/LLA/13200/L I a/8 (1771-1779), bild 398).
  • 1778-08 gifte de sig (Karlskrona amiralitetsförsamlings kyrkoarkiv, lysnings- och vigselbok, SE/LLA/13200/E I a/3 (1769-1820), s49)
  • De fick tre barn: Elisabeth Catharina 1780-12-31 (Karlskrona amiralitetsförsamlings kyrkoarkiv, födelse- och dopbok, SE/LLA/13200/C I a/8 (1776-1784), s307), Carl Gustaf 1783-09-22 (dito, s461), Peter Adolph 1887-06-27 (dito, SE/LLA/13200/C I a/9 (1785-1795), s193)
  • 1790-01-06 dör Peter Adolph i koppor (Karlskrona amiralitetsförsamlings kyrkoarkiv, död- och begravningsbok, SE/LLA/13200/F I a/5 (1789-1826), s49), Peter Johan nämns som far här
  • 1815-10-02 dör Greta Sofia Wireen, f Wiren (dito, s431) på St Björkholm, hon benämns här som änka och madamme
  • Wireen förekommer varken i listan över boende i karlskrona 1756 (https://www.blekingesf.se/bosatta-personer-i-karlskrona-stad-1756/) eller inflyttade 1773-1786 (https://www.diginpast.se/reg/s/index.html)

Jag tycker man kan dra slutsatsen att han dog någon gång 1790-1815, men jag har inte hittat honom i amiralitetsförsamlingens död- och begravningsbok. Vad jag kan komma på som anledningar till varför han inte finns där är att han är död och begraven på annan ort, har omkommit till havs och alltså inte kunnat begravts eller möjligen att han blivit avrättad. Har jag missat någon möjlighet där?

Jag har letat lite i Rullor på Volontär-, Sjöartilleri- och Marinregementena samt Mariniärkåren, men inte riktigt hittat honom där. Jag har dock hittat en Peter Johansson Wireen, men gissar att det inte rör sig om samma person då han står som fyrverkare vilket jag inte riktigt stämmer överens med att han skulle vara korpral vid tillfället. Jag har heller inte sett honom i någon skeppsmönsterrulla jag tittat i. Jag kan dock inte påstå att jag gjort någon uttömmande sökning i någon av serierna.

Så vad kan vara lämplig väg frammåt? Jag skulle vilja försöka komma längre bak på den grenen på något sätt.

Lite slumpartade observationer och frågor: vad var det som avgjorde vilken församling man tillhörde? Där fanns ju både stadsförsamlingen, amiralitetsförsamlingen och tyska församlingen. Var det bara för dem att välja fritt? Eller hade man bara att acceptera att man hamnade i den församling kyrkan anvisade? En annan är amiralitetsförsamlingens upptagningsområde, som det ser ut så står alla i husförhörslängden som boende i karlskrona såvitt jag sett, men Otto Ferdinand Wireen står med i dödsboken både för amiralitetsförsamlingen och Aspö. Jag tycker det ser ut som att Otto Ferdinand var bosatt i Karlskrona, eller var adressen i Karlskrona bara någon slags militär inkvartering och man hörde hemma någon annanstans?

2021-07-17, 12:18
Svar #1

Utloggad Peter Wulf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 16:23
    • Visa profil
Amiralitetsförsamlingen var/är en extraterritoriell församling dvs alla de personer som på något sätt var anknytna till amiralitetet i Karlskrona tillhörde amiralitetsförsamlingen oavsett boendeort.

Man kan i sin forskning emellanåt hitta volontärer med flera yrken, i kyrkoböckerna där de bodde (t ex näraliggande socknar som Augerum, Rödeby, Nättraby). Flyttningar var oerhört vanliga både inom staden men även när det gällde att flytta in och ut ur Karlskrona och det hela kan tillskrivas den bostadsbrist som måste ha rått under rådande tid. Det verkar som om prästerna/klockarna ibland inte hade full koll på vilka alla var. Därför kan det vara av värde att kolla omkringliggande socknars kyrkoböcker i sin jakt efter en person.

2021-07-17, 17:22
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:46
    • Visa profil
Jag satt och kollade lite i mantalslängderna, men det är ju hopplöst när det är så många år som saknas. Men i alla fall, Greta Sofia dog 1815 på stora Björkholmen. Jag hittade henne 1815 på Björkholmen nummer 136, "Corporals enkan Greta Wireen 67år får fattigmedel" Sedan kollade jag 1805, och hon fanns redan då på Björkholmen 136, "enkan Werin" är allt som står men det borde ju vara hon. 1804 är hon inte där, men jag har inte letat upp var hon fanns då. Men oavsett, jag tror du kan dra ner spannet för när Peter Johan Wiréen dog från 1790-1815 till 1790-1805.
 
Det finns även en hampspinnare Johan Wireén på Björkholmen 108, men jag vet inte om det finns något släktskap. Han fick sonen Sven Gustaf 9 juni 1798 (stadsförsamlingen sid 486) och jag ser inga intressanta dopvittnen

2021-07-17, 18:34
Svar #3

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:31
    • Visa profil
Var hittade du mantalslängderna? Jag trodde det inte fanns några för Karlskrona.

2021-07-17, 18:35
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:46
    • Visa profil
Nu hittade jag Greta Sofia 1804, hon finns på Björkholmen 58: "extra arklim: Wirins enka, 57år utfattig, samt på raden under: Son Coops: Karl C: G: Wirin
 
Jag vet inte varför Wiréen anges ha varit Arklimästare här, men sonen bekräftar ju att det är rätt person. Du kan alltså skjuta tillbaka Peter Johans död ett år till.

2021-07-17, 18:36
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:46
    • Visa profil
Var hittade du mantalslängderna? Jag trodde det inte fanns några för Karlskrona.
Det är som sagt lite glest, men Arkiv Digital har en del år. Om du har AD hittar du tex. 1804 års upplaga här:
 
https://app.arkivdigital.se/volume/v234836?image=1770&page=859
 
Om du använder Riksarkivet är det Blekinge läns landskontor EIIIa:29 sid 1202, vet ej om de har scannat den

2021-07-17, 18:43
Svar #6

Utloggad Peter Wulf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 16:23
    • Visa profil
Karlskrona har tre mantalslängder 1766-1768. Därefter var man befriade från mantalspeng fram till 1804 då längder börjar föras igen.

1768 års och 1804 års mantalslängder har jag gjort databaser över.

2021-07-17, 19:20
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:46
    • Visa profil
Enligt wikipedia hade Karlskrona över 10.000 invånare år 1800, rikets tredje största stad då. Och de flesta måste varit inflyttade efter flera farsoter som bland annat dödat 6000 personer 1789. Folk måste alltså flyttat in från ett ganska stort upptagningsområde, inte bara de närmaste socknarna. Utan mantalslängder är det ju nästan som att leta efter en nål i en höstack.
 
Funderar på var man kommer från om man heter Wiréen? Kanske Virserums socken i Kalmar län, eller Virestads socken i Kronoberg. Det finns fler platser mer "Vir" i namnet längre bort, och han kanske kom från något helt annat ställe. Det hade varit bra att hitta honom i militärens rullor, ibland står det ju varifrån personerna kom. För vi har väl ingen aning om när han föddes, inte ens ungefärligt årtal?

2021-07-17, 19:35
Svar #8

Utloggad Peter Wulf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 16:23
    • Visa profil
De flesta som dog i "Karlskronafebern" vilket var ett samlingsnamn för de två sjukdomar som grasserade paralellt 1789-1790, Borrelia recurrens (återfallsfebern) och fläcktyfus, var soldater från stora delar av landet som befann sig tillfälligtvis i staden efter 1788 års kampanj (kriget mot Ryssland). Lokalbefolkningen drabbades också till viss del men inte på långt när så illa som soldaterna. Så på det stora hela var det militärer utifrån som fanns inräknade i siffran 6000.
Många dog inte ens inne i Karlskrona utan ute på Tjurkö där flottan anordnat sjukläger för de stora skaror som drabbades.

2021-07-17, 19:43
Svar #9

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:46
    • Visa profil
Men om det fortfarande var sjukdom 1790 skulle ju Wiréen ha kunnat dö i den. Jag håller med om att han verkar ha varit i livet när sonen dog 6 jan 1790 men han kan ju ha dött själv snart därefter

2021-07-18, 11:01
Svar #10

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
8/5 1777 döptes i Karlskrona amiralitetsförsamling Johan Alexander, utomäktenskaplig son till volontären Petrus Johan Wirén och Greta Sofia Beckman.

2021-07-18, 21:59
Svar #11

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:31
    • Visa profil
Kalle: anledningen till att han benämns arklimästare är att han kan ha blivit befordrad någon gång mellan 1790 och 1804.

Jo, jag hade väl tänkt att jag skulle ta en titt på just virserum. Hampespinnare Johan Wiren skall enligt husf.l vara född just i virserum, iofs ingen jag har konstaterat något släktskap med, men det hittar man kanske där? En farhåga är att de isf inte tog namnet Wiren förrän de flyttat från virserum vilket kan göra det svårt att hitta eller iaf att kunna dra slutsatsen att man har rätt person.

Vad gäller Peter Johans födelse så kan man dra slutsatsen att han är född senast 1760 eftersom han gifte sig 1768. Jag har datum för hans fru och en inte alltför järv gissning är att de är någorlunda jämgamla.

Peter Wulf: Finns den där databasen tillgänglig någonstans?

De som dog på tjurkö borde väl också hamnat i amiralitetsförsamlingens död- och begravningsbok? I amiralitetsförsamlingens dödbok så kommer det med jämna mellanrum en radda med personer som dött i sjukstugan eller vad det hette.

Jörgen Axelsson: den hade jag missat, jag hade kanske inte kollat så långt bak i födelseboken, men det kan ju förklara varför de fick böta 32 skilling.

2021-07-18, 23:00
Svar #12

Utloggad Peter Wulf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 16:23
    • Visa profil
Lars Wireen jag har skickat ett meddelande till dig om databaser.

2021-07-21, 22:32
Svar #13

Utloggad Peter Wulf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 16:23
    • Visa profil
Peter Wirén befann sig under svenk-ryska kriget ombord på linjefartyget Prins Gustaf som 1788-07-17 föll i ryska händer. 445 man skickades till fångenskap i Ryssland, bl a Peter Wirén som sannolikt likt många andra dog i fångenskapen.

2021-08-04, 23:20
Svar #14

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:31
    • Visa profil
Tack för all input, både här i tråden och i enskilda meddelanden. Tänkte försöka sammanfatta och försöka formulera en väg frammåt.

Som nämnts så kan man gissa att han kom ifrån vir* socken/församling. Vad jag hittat här är virserum, virestad, virke och vireda. Dessvärre verkar utflyttningslängder och även husförhör saknas för perioden. Det enda är att det för virestad finns husförhörslängder från 1771 (begynnelseår osäkert), lite beroende på när han flyttat till Karlskrona så kan det finnas spår av honom där. Annars så förväntar jag mig att han endast skulle figurera där som Peter Johansson (eller Johans son Peter) vilket är föga orginellt. Det jag tänker att man kanske skulle kunna stärka en kandidat är om någon Peter Johansson "helt plötsligt" försvinner ur mantalslängden, man kanske kan leta i omgivande församlingar efter honom också för att öka indiciets kraft. Vad gäller sökande efter honom i dessa socknar så kan man som sagt sätta 1760 till senaste födsel år, finns det någon tidigaste år man kan utgå från med något någorlunda hållbart argument?

Jag har också fått tips om att kolla upp dopvittnena. Som jag förstått så är det brukligt att syskon är dopvittnen, men en hake är att det verkar saknas tillförlitlig inflyttningsinfo till karlskrona (det är ju därför man inte kan hitta att han flyttat in). Här tänker jag att man får sätta sitt hopp till flottans rullor vilka ibland innehåller uppgifter på rekrytens ursprung.

Bägge uppslagen ser ut som att de kan må bra av att kunna bekräftas med DNA-test. Om man har en rimligt trolig kandidat så kanske man kan leta rätt på någon nuvarande levande släkting som är inte är avkomma till Peter som man kan övertala om att göra ett DNA-test, men för att det skall vara lönt så måste det nästan vara rakt nedstigande i manliga led på bägge hållen för att man skall ha rimlig chans att få en match. Frågan är med vilken konfidens man kan dra slutsatser här? Om man får en träff på för någon man har hypotes om att vara 8-männing med, vad är det som säger att det inte är en 20-männing? Kan man göra något föra att vara "säker" på att MRCA är den som hypotesen säger och inte en mer avlägsen?

En annan tanke är att göra autosomalt test och hoppas på att någon av matcherna kommer från en av Peters anor som går att spåra upp via matcherna, kan man övertala min faster så kanske chansen att hitta rätt ökar något? Vilken bästa företag att göra DNA-test hos har jag inte undersökt riktigt än, men med tanke på Y-DNA kommer kunna bli avgörande i slutändan kan ju FTDNA vara att föredra?

Jag fick också endel hypoteser om vad som kan ha hänt i ryssland. Kan man hitta några arkiv där man kan hitta vad som hänt? Hur gick det till när manskapet (eller del av manskapet) återvände till sverige? Släptes de bara vind för våg och fick promenera hem bäst de kunde? Eller var det någon slags organiserad operation? Fick de åka båt hem? Eller gick de?

Så jag gissar att lämpliga actions är:

  • Göra avskrifter av flottans rullor (för att kunna söka efter dopvittnen och förhoppninsvis hitta deras ursprung)
  • Söka igenom födelselängder i Virserum, Virestad, Virke och Vireda efter någon Johan som fått en son Peter
  • Göra ett DNA-test (hos FTDNA) och se om jag kan övertala min faster också
  • Beställa "Släktforska med DNA"
  • Åka ner till arkivet i Lund och kolla om det står något intressant i målet om otidigt sängalag

Något som saknas? Något som kan strykas?

2021-08-04, 23:35
Svar #15

Utloggad Peter Wulf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 16:23
    • Visa profil
Hej Lars!
När det gäller din anas förehavanden i Ryssland så skulle jag nog i första hand kontakta krigsarkivet med specifik förfrågan kring "återmarsch-listor" eller vad man vill kalla dem. Sedan som jag också nämnt för dig så tror jag att Claes Bernes (författare till "De stora segelfartygen") kan sitta på kännedom kring svenskar i rysk fångenskap när det gäller kriget 1788-1790.

Mvh
Peter Wulf

2022-02-02, 00:52
Svar #16

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:31
    • Visa profil
Jag har letat och funderat lite här. Vad jag hittat sen sist är:

Barnen: sonen Carl Gustaf dyker upp i skeppsgosserullan IVb:1 (bild 4500 på AD) där föräldern anges som "aflidne volont: Wireen" vilket jag tolkar som att Peter var död 1791. Vad gäller dottern Elisabeth Christina så hittade jag bouppteckningen efter henne och hon slutar sina dar i Ronneby där hon i husförhörslängderna omnäms som ömsom "mamsell" och ömsom "pupill". Min tolkning här är att detta förklarar hur hon kunde försvinna från Karlskrona "spårlöst": modern hade inte resurser att ta hand om varken son eller dottern, sonen hamnade därmed i skeppsgossekåren och dottern hos en annan familj som sedan flyttade varpå dottern slank igenom som "bara en siffra" i utflyttningslängden.

Jag har försökt att följa Elisabeth Christina bakåt i husförhörslängden för att se vilken familj hon lämnade karlskrona med. Jag tänkte att det kan ha varit en familj som de kan har släktskapskoppling med. Är det rätt tänkt? Jag tänkte också att man kanske skulle kunna hitta handlingar rörande övertagandet av henne, men jag tror att de handlingarna inte finns bevarade.

Här tänker jag också att det skulle kunna tänkas finnas handlingar för att få in sonen på skeppsgosseskolan.

En annat uppslag jag fick när jag var inne på bouppteckningar var den efter sonen Carl Gustaf (vars öde också tangeras i "Segelfartygens Tid"). Det är nämligen så att han också dör ung, innan hans barn nått vuxen ålder. Jag tänkte att deras företrädare borde vara någon att undersöka (utöver dopvittnen). Är det rätt tänkt?

Vad gäller att leta i dombökerna, jag har skummat igenom lite, men en fråga har slagit mig angående kyrkobokföringen: hur fungerade bokföring på den tiden? Var de bötespengar som togs upp frågan om bötesbelopp som faktiskt hade betalts under året? Eller var det bötesbelopp som hade utdömts under året? En annan fråga är att när jag skummat igenom en dombok (och bara kolllat namn) så har jag fått en känsla av tat samma namn dykt upp om och om igen. Jag har kommit på tre möjliga förklaringar till detta: den första är att det helt enkelt rör sig om en värsting som har "pendlarkort till kåken", den andra är att fallen bordlades och samma fall dyker upp flera gånger i domboken, den tredje är att det rör sig om personal vid kämnärsrätten. Är alla dessa förklaringar rimliga? Eller är det någon som inte "funkar"?

En fråga om fångenskapen i ryssland. Är det känt var de hölls fångna? I så fall borde det väl där finnas upptaget i begravningsboken i den mån sån fördes? För av beskrivningen i "Segelfartygens Tid" så bör fångarna som avled i fångenskap fått en kristerlig begravning osv.

Vad gäller en del källor att undersöka som tydligen skall finnas på krigsarkivet, men jag vet inte riktigt vilka volymer man skall beställa fram. Brukar personalen kunna hitta fram rätt volymer på lite "lösare grunder"?

2022-02-03, 15:24
Svar #17

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:46
    • Visa profil
En annan fråga är att när jag skummat igenom en dombok (och bara kolllat namn) så har jag fått en känsla av tat samma namn dykt upp om och om igen. Jag har kommit på tre möjliga förklaringar till detta: den första är att det helt enkelt rör sig om en värsting som har "pendlarkort till kåken", den andra är att fallen bordlades och samma fall dyker upp flera gånger i domboken, den tredje är att det rör sig om personal vid kämnärsrätten. Är alla dessa förklaringar rimliga? Eller är det någon som inte "funkar"?
Du får nog läsa själva målen för att få svar på den frågan, alla tre förklaringar är rimliga. Första anledningen, "pendlarkort till kåken", behöver inte bara vara att personen gjort brottsliga handlingar. Vissa personer var med i domböckerna gång på gång, nästan varje ting i många år, men det var ju alla sorters mål. Allt från stämningar till marktvister till slagsmål till jordköp eller arvsuppgörelser. Är man släkt med en sån person är det ju jackpot, då får man veta massor om dess liv och leverne, oavsett anledning till alla domboksnoteringar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna