ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta släkt på min (oäkta) farmor, troligen från Mähren (nuvarande tjeckien)  (läst 987 gånger)

2021-07-16, 20:42
läst 987 gånger

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:31
    • Visa profil
Jag har hittat min farmor i dopboken (https://data.matricula-online.eu/en/oesterreich/wien/08-alservorstadtkrankenhaus/01-212/?pg=120). Som jag tolkar informationen så är hon hemmahörande i (dåvarande) Kunzendorf, Mähren.

Jag tänker att om jag gör ett DNA-test och min farmorsfar's avkomma också gjort ett så bör det bli en match. Och jag tror att jag kommer kunna få övriga släktingar på samma släktavstånd "accounted-for" och mha uteslutningsmetoden kunna dra slutsatsen att det är på farmors sida släktskapet är. Frågan är hur pass vanligt det är att folk där gjort ett DNA-test och isf vilken site som är mest trolig att man hittar en match på.

Nu när vi ändå är inne på min farmors dop så har jag lite ytterligare frågor. Att farmor är döpt i Wien trots att farmors mor är hemmahörande i Mähren, är det normalt? Givet att det rör sig om en oäkta dvs? När man reste bort för att föda, var det då avsikten att man skulle adoptera bort barnet också för att dölja att man hade ja-vad-det-nu-hette i österike? Ja, sen har jag inte lyckats tyda alla kråkfötter på sidan, det verkar stå en adress i Ditterdorf (som jag också antar är i Mähren) som jag inte kan tyda. Där står väl något om farmorsmor också som jag tror är "Die mutter ist eine unheilige tochter der Karl Braun und Julia ???", right? Vad står där sist? Jag gissar att det är frågan om att Karl och Julia Braun har uppfostrat farmorsmor.

En sista fråga är om man kan dra någon definitiv slutsats om vilka orter Dittersdorf och Kunzendorf är, eller mer eller mindre trolig. Min hypotes är att dessa skall båda vara orter i Mähren och rätt nära varandar belägna. Kunzendorf bör ju dessutom ha (haft) den nämnda adressen.

Slutligen för att föregå mina efterforskningar: hur pass skämmigt var dessa fakta vid tidpunkten? Är det troligt att pappa och hans syskon har fått veta sanningen om farmor? Eller t.o.m. att farmor fått veta sanningen? Eller är det troligt att hon haft fosterföräldrar som låtsats som att allt är i sin ordning?

2021-07-16, 20:59
Svar #1

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:31
    • Visa profil
Tillägg: kan nämnas att jag vill minnas att när jag var liten och frågade farmor så dök namnet "Braun" upp, jag kommer dock inte håg om vilken ana det rörde sig om eller något förnamn.

En annan sak är att jag tolkar det som att farmorsmor hette Henriette, men det hette min farmor också. Var detta normalt? Eller är det något som borde väcka ytterligare misstanke?

Om jag uppfattat "tyska" kyrkböcker korrekt så är arbetsgången att man i dopboken hittar föräldrarnas födelseort och datum och går direkt vidare till deras dopbok. Dessutom verkar dödsort och -datum vara ifyllt i dopboken i efterhand, right? Men kan man på något systematiskt sätt följa någon anas avkommor (ie hitta nästkusiner och mer avlägsna männingar} i avsaknad av husförhörslängd/församlingsbok?

2023-02-01, 14:40
Svar #2

Utloggad Ulrika Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:14
    • Visa profil
Hej!
Jag har forskat en hel del om Tjeckien så jag kan svara på en del av dina frågor.
Vad gäller DNA test så är det bäst att lägga ut resultat på så många sidor som möjligt. Det går föra över resultat från Ancestry till de andra men inte tvärtom. Mina bästa träffar är på personer som flyttat till andra länder eftersom min släkt kom från tysktalande minoritet.
Jag har läst i födelseboken och det är mycket som jag inte kan tyda men Modern Henrietta är född 15/7 1885 i Dittersdorf zuh. (tillhörigt) Kunzendorf i Mähren. Jag hittar Dittersdorf / Dětřichov som ligger norr om Brno. Men där är hon inte född. Det brukar vara knepigt att hitta den tjeckiska motsvarigheten till de tyska namnen.
Henrietta är dotter (ehelicher betyder att hon är född inom äktenskapet) till Karl Braun och hans hustru Julia (hon verkar också stå som fadder i kolumnen till höger). Den understa raden som är avklippt är troligen Julias fars namn som alltid finns med. De verkar att vara bosatta på samma adress.
Din farmor verkar ha gift sig 1 okt 1936 i Alservorstadt, stämmer det?
Som svar på en av dina frågor så är det svårt att systematiskt hitta och följa familjer såvitt de inte bor kvar i samma by. Vi har väldigt bra sökverktyg i Sverige som helt saknas.
Det var längesedan som du skrev ditt inlägg så du kanske har fått svar på annat sätt :)
Hälsningar
Ulrika

2023-02-03, 22:54
Svar #3

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:31
    • Visa profil
Jag har hittat vidare på min farmorsmors sida tror jag. Jag hittar nämligen en Henriette dotter till en Karl Braun och Julia Peter född 1885-07-15, men dock i Budisov, Vysocina, Tjeckien. Julias far verkar ha hetat Albert om det nu skulle kunna vara vad som står i det avskurna.

Vad gäller min farmors giftemål så var det i december i Sverige. Det jag hittar om datumet 1 okt så hittar jag bara det på lappen som är instoppad där och jag tolkar det som en not om att hon lämnat österrikiska kyrkan eller något sånt. Dessvärre verkar det vara rätt tunnt med lysningshandlingar, iaf de jag har kunnat hitta.

Vad gäller DNA-matchningar, skall jag tolka dig som att du upplever att du fått bättre matchningar på Ancestry? Vad gäller min farmorsfar så är det fortfarande rätt mycket dimma, jag har iofs ett namn på en man som farmorsmor gifte sig med, men det var fem år senare så jag vet inte om det låter så troligt att det skulle vara rätt person...

2023-02-04, 21:18
Svar #4

Utloggad Ulrika Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:14
    • Visa profil
Hej!
Nej, jag har inte bättre matchningar på Ancestry men om man beställer DNA-testet där så kan man föra över resultatet till de andra företagen. Tvärtom går inte. Jag har fått flest tjeckiska matcher på MyHeritage. Det är såklart också amerikaner med rötter i Tjeckien.
Hälsningar
Ulrika
 

2023-02-05, 01:31
Svar #5

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:31
    • Visa profil
Vad jag har läst så är det lite si och så med att överföra resultaten från ancestry till andra: möjligheten finns där förvisso, men kvaliteten på träffarna skall tydligen bli lidande pga de använder olika chips.

Dock sen TS har jag testa mig hos FTDNA  och det låter alltså på dig som att det vore bra ide att överföra resultaten till MH (vilket om jag minns rätt skall kunna göras med god kvalitet), och att nu göra ett test hos Ancestry skulle inte ge så mycket (det jag skulle få av ett sånt test i nuläget är ju bara tillgång till matchninger hos just Ancestry)

2023-02-05, 17:08
Svar #6

Utloggad Ulrika Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:14
    • Visa profil
Hej!
Jag gjorde som du, skickade test till FTDNA och förde över till MyHeritafe. Tog sedan ett särskilt test på Ancestry.
Har fått en väldigt nära träff på alla tre på mina tjeckiska anor. Men de flesta träffar med tyskar och tjecker i min släkt är som sagt på MyHeritage.
Hälsningar
Ulrika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna