ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan en kvinna avsiktligt ha skaffat ett oäkta barn 1891?  (läst 832 gånger)

2021-07-16, 08:44
läst 832 gånger

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
Genom dna-träff har jag konstaterat släktskap (syssling-brylling) med en kvinna i USA vars morfar föddes i Sverige med okänd far. Genom att kolla gemensamma dna-matcher ser jag att vi är släkt på min mormorsfars sida. Amerikanskans morfar född 1892 har exakt samma tre förnamn (Emil Anton Gottfrid) som min mormorsfar född 1870. Mormorsfar och kvinnan jobbade på samma plats 1891 då pojken blev till. Dvs allt pekar på att den okände fadern är min mormorsfar.
Av flera olika skäl är jag övertygad om att min mormorsfar aldrig visste om denna son. Men mamman visste uppenbarligen vem som var far, eftersom pojken fick hans namn. Jag har testat olika teorier till varför hon inte kontaktade honom och berättade, om inte annat för att kräva underhåll: För att han bara var lärling och ändå inte hade pengar till underhåll? För att hon skämdes över att det skulle bli offentligt att hon, som var 34 år, varit ihop med en 20-åring (han fyllde inte 21 förrän i december)?
Men så var det någon som föreslog att graviditeten kanske var avsiktlig från hennes sida? Att hon gett upp om att hitta en make, men ändå ville ha ett barn och att det då var lättare att locka en 20-åring än en jämnårig man, som visste hur lätt ett barn blev till och att han i så fall skulle bli underhållsskyldig. Och att hon sedan namngav sonen efter fadern, som ett tack till honom. Men kan det verkligen ha varit så 1891, med den tidens stränga syn på ensamma mammor och deras oäkta barn?

2021-07-16, 13:40
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Du skriver inget om var din mormors far och amerikanskans morfars mor levde eller vilken samhällsklass de tillhörde. 1891 var oäkta barn och ogifta mödrar fortfarande stigmatiserade i landsbygdssocknarna men i t ex Stockholms arbetarklass var det så vanligt att grannarna knappast höjde ögonbrynen. Detta särskilt om mor och far levde tillsammans ("stockholmsäktenskap") men det tycks det inte vara fråga om i detta fall, och då var knappast fadern okänd.

Livet som ensamstående mor var allt annat än lätt (försörjning osv) så om det var självvalt var det nog ett mycket ovanligt val.

Du har flera skäl att tro att din mormors far inte visste om detta barn, men kanske kan det ändå inte uteslutas?

Om du kan få uppgifter som gör att du kan spåra amerikanskans morfars mor i Sverige är det möjligt att du kan få fram mer uppgifter som kan kasta ljus över gåtan.

2021-07-16, 18:14
Svar #2

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
De bodde väl inte kvar på samma plats, tills barnet föddes, för då måste han ju märka det?
Vem flyttade först? Eller kan man veta hur länge de arbetade tillsammans? Kunde de tappa bort varandra?
hälsn Ingrid Be
Olof och Ingrid Bergström

2021-07-16, 19:29
Svar #3

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
Barnet bör ha blivit till i början av augusti och redan 9/10 flyttar modern långt därifrån. Redan det känns lite udda. Det var ju vanligt att kvinnor blev avskedade när magen började växa, men det hade den ju inte gjort efter två månaders graviditet, och det naturliga borde väl ha varit att hänga sig kvar i sin anställning så länge som möjligt? Sen är det rörigt i kyrkböckerna, men i maj året därpå, då sonen föds, har modern hamnat i Stockholms innerstad.

Fadern var aldrig skriven på den ort där barnet blev till, utan han var där tillfälligt och jobbade (så det finns inga datum). Anledningen till att jag vet att han var där, är att han berättade så mycket för sina barn och barnbarn om denna sejour att de har berättat det vidare till sina barn. Det framstod som att den var höjdpunkten under hans ungdom, då han för en gångs skull fick ut och se sig om i stället för att gå hemma som lärling åt sin far. Kärlekshistorien kan förstås ha bidragit till detta skimmer, men knappast om han vetat att den resulterade i en (i alla fall från hans perspektiv) oönskad graviditet - då hade hans minnen i stället handlat om vånda, ånger, skam, och nesan att han hade fått be sin far om pengar till barnets underhåll, vilket säkert renderat honom en rejäl utskällning (och dessutom hade inneburit att han hade en skuld till fadern, som skulle ha synts i bouppteckningen efter dennes död året därpå).

Och om han vetat att den här vistelsen resulterade i en son, men velat undanhålla det från de barn han sedan fick i sitt äktenskap, så hade väl det säkraste varit att tiga om hela vistelsen?

Min mormorsmor, som han gifte sig med, hade en oäkta son, vilket var något hon skämdes för hela livet. Genom att berätta för sin fru att han också hade det, så kunde han ha lyft lite av hennes börda - då hade de ju varit kvitt.

Trots hennes skamkänslor, så var det inte hemligt att äldste brodern hade en annan far, utan det visste min mormor och hennes syskon, och det har berättats vidare från mormor till mamma till mej. På samma sätt skulle det ha berättats vidare om min mormor vetat att hon hade ytterligare en halvbror.

Så, nej, jag har väldigt svårt att tro att fadern visste om sin son.

Barnets mor kom från en torparfamilj i södra Sverige. Hennes far dog och sista tiden hon bodde i föräldrahemmet var de inhyses. Sedan flyttade hon runt som piga och jag har inte orkat följa henne genom alla flyttar varje eller vartannat år, men hon verkar ha lämnat hembygden och flyttat uppåt landet 1887.


2021-07-17, 14:19
Svar #4

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Man kan inte veta, men om hon gett upp att gifta sig, var det feltänkt. Hon flyttar tillbaka till Glömminge, där hon var född, och gifter sig 1894 med en man som varit i Amerika några år och de får tvillingar. Mer troligt det du skriver, att hon tyckte han var för ung. Så frågan om hon visste säkert att hon var gravid, när hon flyttade. Man tog ingen test eller gick till läkare på den tiden. Eller ville flytta innan det märktes. Kanske få en annan plats tills vidare.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2021-07-17, 16:28
Svar #5

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
Jo, jag såg också att hon senare gifte sig. Men då, när hon snart skulle fylla 35, kanske hon hade gett upp, och tänkte att hon aldrig skulle hitta någon att gifta sig med, utan det var lika bra att skaffa ett barn på egen hand innan hon blev för gammal? Att hon några år senare skulle träffa en man visste hon ju inte då.

Det är ju omöjligt att veta vad som är tillfälligheter och vad som var planering, men OM det var så att hon ville ha ett barn på egen hand, så hade hon knappast kunnat lägga upp det bättre: En ung, oerfaren man som kanske inte hade koll på hur lätt en graviditet uppstår och inte hade lärt sig tekniken att avbryta i tid. Han vistas tillfälligt på platsen, vilket kraftigt minskar risken att han efteråt skulle få höra rykten om att hon fött ett barn. Hon flyttar innan magen börjar växa (men efter att två menstruationer uteblivit, så hon bör ha räknat ut att hon var gravid). Hon flyttar minst en gång till innan barnet föds. Hon landar i gyttret i Stockholms innerstad, där det är svårt att spåra upp någon eftersom det finns många som heter likadant.

Själv vet hon barnafaderns fullständiga namn, yrke och hemort, och borde lätt ha kunnat kontakta honom, men allt tyder på att hon inte gör det. Däremot ger hon barnet hans förnamn, så hon kan inte vara bitter på honom, utan det känns mer som en gest av tacksamhet.

Eller har någon en bättre teori om händelseförloppet?

Det som känns märkligt är att hon frivilligt skulle utsätta sig för det förakt som omgivningen vid denna tid visade ogifta mödrar och deras barn samt svårigheterna att ensam försörja ett barn i en tid då det varken fanns dagis eller barnbidrag.

2021-07-17, 16:51
Svar #6

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Detta med omgivningens förakt ska inte överdrivas, särskilt inte om mor och barn bodde i Stockholm. I innerstadsförsamlingar som Maria, Katarina, Klara var på 1850-talet 30-50 % av de nyfödda födda utom äktenskapet (enligt Tabellverksdatabasen). Förmodligen såg det ungefär likadant ut på 1890-talet.

Och dessutom gifte hon sig två år efter sonens födelse, så hennes make tycks inte brytt sig.

Växte sonen upp i moderns nya familj? Adopterades han kanske av sin styvfar?

2021-07-17, 19:24
Svar #7

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
Ja, han växte upp i moderns nya familj. Det formella institutet adoption införde ju inte i Sverige förrän 1917, men i samband med att familjen 1903 emigrerade till USA tog sig hela familjen ett gemensamt efternamn och i Amerika blev det nog aldrig antecknat att han hade en annan far.

2021-07-18, 18:19
Svar #8

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Man kan också fundera över att maken kom tillbaka efter några år i Amerika bara några månader före giftermålet. Kände de varandra förut?
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna