ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp. Palle,Andersson,August, ----- ?, Grebbestad  (läst 340 gånger)

2021-07-15, 08:16
läst 340 gånger

Utloggad Valter Jelbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2022-11-06, 12:22
    • Visa profil
Hej. Jag behöver hjälp med att tyda vad som står i dödboken - ordet mellan namnet August och orten Grebbestad. Se Dödsbok för Tanums moderförsamling, Göteborgs- och Bohuslän År 1881 (720) BILD 7.Han avled den 15 dec. 1881 vid 40 års ålder på grund av Lungsot. Vänligen. Valter.

2021-07-15, 09:22
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2357
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:47
    • Visa profil
Hej Valter


Det står med all säkerhet skeppare om August i dödboken.


MVH Ulla

2021-07-15, 09:23
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det står skeppare.

(Eftersom du skriver Tanums "moderförsamling", så är det SCB-utdraget du använt; där står det så. Men de utdragen är inga riktiga kyrkoböcker, bara befolkningsstatistiska handlingar med utdrag av vissa uppgifter ur kyrkoböckerna. Och eftersom du hänvisar till bild 7, så gissar jag att du har abonnemang hos Ancestry. Det är i vart fall ett helt annat bildnummer hos SVAR/Riksarkivet, och Arkiv Digital har inte SCB-utdragen när det finns riktiga kyrkoböcker.

Jag rekommenderar att du använder de riktiga kyrkoböckerna i stället för SCB-utdragen; det gäller också födda och vigda. Dels är utdragen bara avskrifter av de riktiga kyrkoböckerna, med risk för fel som det alltid är vid avskrifter, dels innehåller de riktiga böckerna fler uppgifter.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-07-15, 09:23
Svar #3

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 12:53
    • Visa profil
Hej!

Det ska nog vara skepp. (förkortning av skeppare)
Se Tanum AI:39 sid 214.

Med vänlig hälsning
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna