ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Väsby AI:10 Gustav Lindau  (läst 391 gånger)

2021-07-13, 19:24
läst 391 gånger

Utloggad Morgan Pålsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 20:05
    • Visa profil
Hejsan!

Jag behöver lite hjälp att tyda det som står om Gustav Lindau med familj. Jag hittar dem i AI:10 på sidan 161. Det står något över Gustav som jag inte kan tyda. Boken påbörjas 1846 och 1847 lämnar Gustav Skånska Husarregementet, kan det ha något med det att göra? Under anmärkningar kan jag läsa att Gustav gifter sig 1852 med Kjersti Svensdotter i Ornakärr, men vad står först?

En konstig sak är när man tittar på barnen. Framför alla döttrar står Nils. Lindau. Nils. Varför står det så, någon som vet?

En annan sak som jag funderat på, om någon vet. Under tiden Gustav var husar så stod det inte så mycket om honom, men nu när han slutat står hela födelsedatumet och var han är född. Varför? Var han inte med på husförhören för att han var husar? Någon som vet?

En sista fråga. Är betygen som idag att ab är bättre än b och bc sämre?

Mvh Morgan

2021-07-13, 19:59
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15323
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:50
    • Visa profil
Överst står Ins. afsk Pensionär.
Gustaf har pension från Krigsmanhuskassan efter att ha varit husar i trettio år.
Tolkar det som att Gustav + hustru Elna är inhysta hos sonen Nils som nu är Åb(o)
Bengta och Boel hör till Nils hushåll medan  Anna fortfarande tillhör föräldrarnas hushåll.
Husar Lindau hade inte bättre uppgifter med sig till Väsby när han flyttade dit 1820
än att han var 24 år. Födelsedatum osv har kommit till senare.
Väsby (M) HII:5 (1816-1820) Bild 2690 (AID: v829008.b2690, NAD: SE/LLA/13468)
Ab är bättre än  b och bc sämre.

2021-07-14, 00:00
Svar #2

Utloggad Morgan Pålsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 20:05
    • Visa profil
Hej Eva!

Tusen tack och att du hittade inflyttningsbeviset :-) Vill du hjälpa mig att tyda vad det står? Jag kan läsa det första: Husaren Gustaf Lindau 24 år ?? flyttar efter fler års vistande här i församlingen till Wäsby. Sen har jag svårt att tyda resten. Det står N. Wram längst ned, betyder det att han bott flera år i Norra Wram?

Tusen tack för all din hjälp :-)

Mvh Morgan

2021-07-14, 09:39
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15323
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:50
    • Visa profil
Husaren Gustaf Lindau 24 år  gl, flyttar
efter fler års vistande här i församlin
gen till Wäsby med vittnesbörd
om god frägd, försvarlig Christen
doms kunskap och vördsamt bruk
af de dyra nådemedlen. Han är
mig vetterligen fri från ägten
skaps förbindelse.


N Wramb d 12 Apr. 1820.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna