ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkolagning eller absolution  (läst 457 gånger)

2021-07-10, 18:09
läst 457 gånger

Utloggad Erika Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:04
    • Visa profil
Hej!

Jag upptäcker att det finns ett datum som står i födelse- och dopboken. Det står en ruta för år, månad och datum för kyrkolagning eller absolution.

Jag undrar vad "kyrkolagning eller absolution" egentligen innebär? Har googlat efter kyrkolagning men jag hittade inte däremot jag hittade absolution. Det står att det betyder syndernas förlåtelse. Vad är deras syfte att ha ett datum för syndernas förlåtelse (absolution eller kyrkolagning) undrar jag?

Jag bifogar bilden så att ni kan se rutan.

Vänligen,

Erika

2021-07-10, 18:22
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15321
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:22
    • Visa profil
Det står Kyrkotagning.
Den gifta modern kyrktogs, den ogifta (som alltså syndat genom att ha haft en otillåten sexuell förbindelse) fick absolution.
Om kyrktagning står en hel del här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrktagning

2021-07-10, 18:28
Svar #2

Utloggad Erika Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:04
    • Visa profil
Trodde först att det var kyrkolagning men jag kollade extra noggrann. Ja, det står kyrkotagning.

Tack för ditt svar!

Jag som har släktforskat i flera år och jag har aldrig sett förrän nu om kyrkotagning eller absolution. Helt nytt för mig!  :)

Ett stort TACK igen!

Vänligen, Erika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna