ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häxramsa  (läst 1103 gånger)

2021-07-10, 16:54
läst 1103 gånger

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Läser om en "häxa" i Skåne under början av 1700-talet, som ska ha läst nedan ramsa över hästryggen för att bringa hästsjukdomar:

Thor for i tre land, son gull gylles, och glor wålles

Någon som vet vad dessa ord i ramsan betyder?



2021-07-11, 00:31
Svar #1

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Kommer tillbaks med min egen tolkning efter lite betänkande. Feel free to add in.

Uppenbart är att detta är en asatro-ramsa, om ni frågar mig. Thor reste ju till landet av jättar tillsammans med Loke. Och han åkte aldrig till häst, vilket skiljde honom från Odins samhällsklass, där man nyttjade hästen. Thor åkte i sin gyllene vagn.

Är jag helt fel ute?

I en källa från 1800-talet (https://www.isof.se/download/18.317326fe179568897271b0c9/1621947038335/Svenska%20landsm%C3%A5l%20och%20Svenskt%20folkliv_1883_b_h14.pdf) löd ramsan: Thor for i tre land, som gull gylles, och glar wälles, som läses öfver hästen.

Men vad är "glar wälles"???

Antar att jag har en asatroende här, på början av 1700-talet?

2021-11-10, 17:12
Svar #2

Utloggad Monica Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 20:00
    • Visa profil
Spännande!
Vad heter boken?
Jag har ställt frågan till en av de främsta inom Sverige på fornnordisk tro, så jag återkommer när jag fått svar från honom :)
Har mina egna idéer, men de är bara spekulationer :)

2021-11-10, 18:17
Svar #3

Utloggad Monica Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 20:00
    • Visa profil
Här kommer hans "tolkning"
Första ledet är ju tydligt; det är åskmannen som åberopas; for i tre land - ja kanske över- under- och mellanvärld. Andra ledet mer mystiskt; är det hans son som åberopas (Modar eller Magne); både gull och gylles syftar kanske på guld, men gylles kanske också handlar om "gäller" - alltså ett åberopande av Magnes eller Modes kraft. Tredje ledet handlar om något som ska vållas, men vad betyder glor i det sammanhanget? Antagligen ett dialektalt uttryck. Kan det ha med klor och klösa att göra?

Och min reflektion på det är: Det här fick mig då att tänka om det är en ramsa för att önska hästsjukdomar att åskan drar i den ickeordinära verklighetens alla skikt och sönerna kallas in för mer kraft (far-son ärvd kraft, en blir två, dvs dubbel kraft?) . Jag tror också på "vållas" men det är kanske inte sjuka utan hälsa? Glor är "titta styvt/intensivt" i min dialekt som är gammal. Kan det vara en hälsoramsa istället?

Hans svar på detta är: Ja det kan ju vara så att den som  läser ramsan läser bort det onda med att glo.

De flesta häxorna läste ju "goda" ramsor oftare än "onda"....

2021-11-10, 19:17
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu står det ju inte "son gull gylles", utan "som gull gylles". Och inte "glor wålles", utan "glar wälles". Åtminstone enligt den tidskrift som det länkas till ovan, "Nyare bidrag till kännedom om de svenska landsmålen ock svenskt folklif" (inget sidnummer, men blad 99 i pdf-filen; se bild nedan).

Fast det är ju i sin tur hämtat från Luggude härad (i Skåne) 1728. Är det någon som har kollat i häradsrättens dombok om originalet finns i något häxmål där?

"...gull gylles, och glar wälles..."

"Gull" är naturligtvis guld. Och gylla / gylde är detsamma som förgylla, så då blir "gylles" detsamma som förgylles.

Och "glar"? Ja, detta är ju Skåne 1728, så kanske man ska söka förklaringen i danskan? Glar är detsamma som glas på gammal danska.

Kan då "wälles" vara vælles i betydelsen avskiljes?

"Gull gylles och glar wälles" skulle då bildligen kunna betyda att det blir tydligt vad som är 'äkta vara' och 'skräpet' skiljs bort. Och betydelsen av ramsan skulle då kunna vara att hästen blir frisk och det onda drivs ut "som gull gylles och glar wälles". Men det kanske är en för fantasifull tolkning?  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-11-10, 20:18
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Observera att det i mitt förra inlägg nu är en annan tolkning av "wälles" än i den ursprungliga versionen av inlägget. Och därmed blir också ramsans möjliga betydelse en annan.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-12-12, 12:35
Svar #6

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Spännande!
Vad heter boken?
Jag har ställt frågan till en av de främsta inom Sverige på fornnordisk tro, så jag återkommer när jag fått svar från honom :)
Har mina egna idéer, men de är bara spekulationer :)

1800-talskällan jag uppgav är en skrift från 1883: ”Nyare bidrag till kännedom om de svenska landsmålen ock svenskt folklif II”. Där nämns detta i sektionen ”Smärre meddelanden, Nr 2 Februari-maj 1883” under rubriken ”Trollformler ock signerier ur häradsprotokoll från 1700-talet".

2021-12-12, 12:52
Svar #7

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Här kommer hans "tolkning"
Första ledet är ju tydligt; det är åskmannen som åberopas; for i tre land - ja kanske över- under- och mellanvärld. Andra ledet mer mystiskt; är det hans son som åberopas (Modar eller Magne); både gull och gylles syftar kanske på guld, men gylles kanske också handlar om "gäller" - alltså ett åberopande av Magnes eller Modes kraft. Tredje ledet handlar om något som ska vållas, men vad betyder glor i det sammanhanget? Antagligen ett dialektalt uttryck. Kan det ha med klor och klösa att göra?

Och min reflektion på det är: Det här fick mig då att tänka om det är en ramsa för att önska hästsjukdomar att åskan drar i den ickeordinära verklighetens alla skikt och sönerna kallas in för mer kraft (far-son ärvd kraft, en blir två, dvs dubbel kraft?) . Jag tror också på "vållas" men det är kanske inte sjuka utan hälsa? Glor är "titta styvt/intensivt" i min dialekt som är gammal. Kan det vara en hälsoramsa istället?

Hans svar på detta är: Ja det kan ju vara så att den som  läser ramsan läser bort det onda med att glo.

De flesta häxorna läste ju "goda" ramsor oftare än "onda"....

Tack för dina reflektioner. Jag noterar det du skriver om över-, under- och mellanvärld, samt kopplingen till Thors söner Modar eller Magne i det fall det ska vara "son" och inte "som". Vi bör nog hitta originalkällan för att få rätsida på den biten. I 1883 års källa står det "son", i en artikel mer än 100 år senare står det "som".

Hur kom du till kopplingen mellan "gylles" och "gäller"?

Noterar även det du skriver om "vållas" och "glo", det är ju onekligen två nutida ord som ligger nära till hands och som bland annat med din motivering ovan passar in i sammanhanget. Vi har ju dock alternativ till dessa ord så jag drar inga förhastade slutsatser.

Det du skriver ang ramsans ändamål stämmer nog, dvs. att det inte var för att bringa utan snarare bota hästsjukdomar. Jag tycker mig utläsa det ur det material jag sett hittills, även om jag initialt trodde att det handlade om att bringa olycka. Det får väl i så fall ordet "vållas" att kännas mindre relevant i sammanhanget?




2021-12-12, 13:47
Svar #8

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Nu står det ju inte "son gull gylles", utan "som gull gylles". Och inte "glor wålles", utan "glar wälles". Åtminstone enligt den tidskrift som det länkas till ovan, "Nyare bidrag till kännedom om de svenska landsmålen ock svenskt folklif" (inget sidnummer, men blad 99 i pdf-filen; se bild nedan).

Ja, i den skriften står det "som". Det var i en mer nutida referens som det stod "son". Det var därifrån jag citerade, även om det inte framgick av mitt inlägg.

Fast det är ju i sin tur hämtat från Luggude härad (i Skåne) 1728. Är det någon som har kollat i häradsrättens dombok om originalet finns i något häxmål där?

Det vore ju extremt värdefullt att se originalkällan. Jag har inte lyckats hitta den men har fått info att det ska finnas i "Luggude härads dombok för 1728 (AIa:21)".

"...gull gylles, och glar wälles..."

"Gull" är naturligtvis guld. Och gylla / gylde är detsamma som förgylla, så då blir "gylles" detsamma som förgylles.

Detta låter mkt rimligt.

Och "glar"? Ja, detta är ju Skåne 1728, så kanske man ska söka förklaringen i danskan? Glar är detsamma som glas på gammal danska.

Närbesläktat ord borde väl då vara "klar"? Som enligt SAOB är synonymt med "ljus, lysande, glänsande" eller "blank, blänkande, glänsande, skinande", med mera. https://www.saob.se/artikel/?seek=klar&pz=1

På modern danska betyder "glare" just "blända" eller "skina". Jag tror det är den innebörden vi har här just med tanke på att vi i ledet innan har "guld" och "förgylles".

Kan då "wälles" vara vælles i betydelsen avskiljes?

Här blir det riktigt svårt. Det kan säkert ligga något i den tolkningen. Jag har själv dock kommit fram till ordet "våld", som "wälle" ska betyda enigt källan ”Bidrag till den svenska samhällsförfattningen historia, efter de äldre lagarne till sednare hälften af sjuttonde seklet” av Johan Jacob Nordström (bifogar en printscreen). Det verkar där åsyftas "våld" som i "slag", och inte som jag nästan hade hoppats "vold" som i "vall". Det senare hade nämligen i så fall gett oss kopplingen med tanke på att "wälle" betyder "vall" på tyska, och eftersom man förr ju sa "vold" istället för "vall" i Sverige (vilket än idag är ordet man använder i DK). Men jag läser detta som att det är "våld" och inte "vold" som Nordström menar att "wälle" betyder?

"Gull gylles och glar wälles" skulle då bildligen kunna betyda att det blir tydligt vad som är 'äkta vara' och 'skräpet' skiljs bort. Och betydelsen av ramsan skulle då kunna vara att hästen blir frisk och det onda drivs ut "som gull gylles och glar wälles". Men det kanske är en för fantasifull tolkning?  :)

Fritt fram för alla tolkningar! Ett ihopklipp av mina tolkningar ovan landar i denna översättningen, som jag dock har svårt att förstå:

Thor for i tre länder, såsom guld förgylles och våld skiner

Makes no sense?  ::)


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna