ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrar till Elisbeth/Lisbeth Nilsdotter i Harhyttan?  (läst 364 gånger)

2021-07-08, 16:42
läst 364 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hej,

jag söker härkomsten till Elisabeth – Lisbeth – Nilsdotter i Harhyttan i Silvberg församling.

Hon var gift med Daniel Ol(of)sson från Harhyttan. Hon begravdes 12 maj 1728 som "Hust. Elisabeth Nilsdr i Harhytta 81 åhr." Det ger henne ett födelseår på omkring 1647.

Maken Daniel hade avlidit 1721 och begravts andra advent – 10 december – 1721 som "Daniel i Harhytta".

Jag har letat efter en bouppteckning efter Elisabeth i domboken för Kopparberg och Stora Tuna, men inte hittat någon. Jag kanske letar på fel ställe.

Finns det någon som vet vilka föräldrarna till Elisabeth/Lisbeth Nilsdotter var?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Desirée G

2021-07-09, 05:36
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej igen Desirée!


Vi har ju skrivit om dessa personer på en annan tråd, vad är det som gör att du inte accepterar Nils Jönsson och Elisabet Danielsdotter i Harhyttan som hennes föräldrar?


När det gäller bouppteckningar så är det mycket ovanligt att finna sådana så här tidigt, i alla fall för dom här trakterna av landet. Om du har tur så kanske hittar du någon på 1800-talet eller så.


Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2021-07-09, 11:40
Svar #2

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
"inte accepterar"??

Min släktforskarwebsite har blivit hackad -- länkar som ska gå till källor, artiklar och andra sidor går till helt andra platser. Det har även medfört att sidor jag minns jag gjort inte finns kvar längre.

Kanske du kan acceptera att människor inte minns allt, att anteckningar på ens släkt kan försvinna och att websidor kan bli hackade och att uppgifter därmed kan försvinna?

/ Desirée

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna