ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petter Pehrsson från Simmelsberga? (1700-tal)  (läst 676 gånger)

2021-07-07, 20:58
läst 676 gånger

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Har kört fast lite på en gren i mitt träd, där jag har en Nils Pehrsson född den 12/9-1781 i Kågeröd. (v105756a.b1790.s174)

Jag har noterat någon gång att hans far var en Petter Pehrsson från Simmelsberga men har inget mer att gå på, annat än att hans fru ska ha hetat Lena Nilsdotter.

Jag antar att Simmelsberga tillhörde Ekeby? Förvisso föddes ju sonen i Kågeröd men han hade i sin tur barn som föddes i Ekeby.

Någon som kan hjälpa mig vidare med Petter? (om han nu hette så)

2021-07-07, 22:08
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Simelsröd tillhörde Kågeröd, och alla dina uppgifter stämmer. Födelsenotisen finns på precis den dagen i Kågeröds socken, och föräldrarna är de du nämner. (v110886.b74.s69) Slår man upp Simelsberga i Kågeröds husförhörsbok så finns familjen där. Lena har födelsedatum, Per Persson har det ej så han kan vara inflyttad. Det finns förmodligen en vigselnotis att hitta någon gång före första barnet föddes, där det kanske står var Per var ifrån. (v110861a.b90.s11)

2021-07-07, 22:41
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Vid vigseln 7 mars 1778 (v110886.b45.s40) står att båda parterna var från Simelsberga. Per/Petter verkar dock vara inflyttad eftersom han inte har några födelsedatum, enbart årstalet 1749. Det finns dock en inflyttningsattest bevarad för en Per Persson född 6 apr 1748. Denna skall vara från Svalövs socken. (v806243.b580)

I Svalöv föddes mycket riktigt en pojke på det datumet. (v112279.b134.s130) Föräldrarna var Per Pålsson och Sissa Jönsdotter på Skogenäbbet. Gäller att reda ut om det är rätt Per Persson bara, det var ju ett vanligt namn. Jag hoppades föräldrarnas bouppteckning skulle ge något, men fadern dog redan när Per var fyra månader, så inga bevis där. (v159734.b287.s250)

2021-07-07, 23:41
Svar #3

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Stort tack!

I husförlängden är ju sonen Nils överstruken. Är det för att han är utflyttad till orten som verka sluta på "berga", som står inskrivet i sista kolumnen? Kan du se vad det står för ort?

Intressant med Svalövskopplingen och undrar om det är rätt person. Det var riktigt knepig handstil i inflyttningsattesten och Svalöv-källorna, jag kommer iaf inte själv vidare på dem. Men man kan tycka att det måste finnas fler Kågeröd-källor som kanske fått Per/Petters födelsedatum fullständigt, t.ex. när han dog eller husförhörslängder.

2021-07-08, 07:42
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Svårt att säga vad orten är, utan lokalkännedom. Men man kan konstatera att Nils senare finns på Holledamshus i Ekeby socken, med det äldsta barnet fött i Halmstad 1803. Så kanske är det någonstans i trakterna av Halmstad, och då är det nog socknen Halmstad snarare än staden uppe i Halland med samma namn.
 
Tyvärr brukar saknade födelsedatum och orter sällan rätta till sig i husförhörsböckerna. Prästen förde de där böckerna på egen hand, utan att blanda in folket i församlingen mer än nödvändigt. Och prästen brydde sig egentligen inte så mycket om var och när en person var född, det viktiga var att den skötte sina kyrkobesök och "nyttjande av nådemedlen".
 
Ja, det är inte så lätt att bevisa om det är rätt Per Persson. Men man kan konstatera att den där personen faktiskt har flyttat till Kågeröds socken vid lämplig tidpunkt, och är född vid rätt tid. Dessutom verkar han bosätta sig i Simelsberga, eller åtminstone finns det en dräng Per Persson där i 1773 år husförhörsbok. (v110859a.b120.s17) Därför är han en mycket god kandidat. Spar det till framtiden och ta fram och se på igen när alla enklare anor är färdigforskade!

2021-07-08, 17:08
Svar #5

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Hej igen

Med tanke på Simmelsbergas mycket begränsade storlek (idag finns det enbart 8 bostadshus där) så är det väl ganska sannolikt att det trots allt är Per Persson inflyttad från Svalöv som är rätt person.

Har kollat igenom v110859a.b120.s17 några gånger nu men kan inte se Per Persson där, var ser du honom?

Sen tycker jag mig se att de gifte sig den 7/3-78 (v110886.b45.s40). Vore det inte konstigt att han redan 14/11-1772 (då inflyttningsattesten är daterad om jag ser rätt) flyttade till Simelsberga, normalt sett skulle väl flytten ha skett vid giftermålet? Han var ju hela 30 år vid giftermålet, kanske hade han gift sig tidigare och var änkeman... (vild spekulation).

2021-07-08, 17:34
Svar #6

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Han finns högt upp på vänstersidan, tredje personen från toppen, Pär Pärsson med kladdig text.

Ja, det är lite märkligt att han flyttade såpass långt för att bli dräng, det borde ju ha funnits på närmare håll kan man tycka. Men han kanske hade någon koppling till orten, han kanske hade släkt där från förut? För det var nog inte för att gifta sig som han flyttade dit. När han gifte sig med Lena var han "dräng och åbo", annars hade det stått något i stil med "änkeman".

2021-07-08, 18:09
Svar #7

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Aah där var han. Orten som står är ju den som står under också, är det en indikation på var han kom ifrån? Är det en ort i Svalövs socknen och ser du vad det står?

2021-07-08, 19:40
Svar #8

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Tror det står Kågeröd helt enkelt. Om det sedan är en Per Persson som faktiskt var från Kågeröd, eller om det står fel, det återstår ju att reda ut.

2021-07-10, 14:22
Svar #9

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Hej

Som du skriver står det nog Kågeröd. Och Skognäbben som vi tror att rätt Per Persson flyttade in från, låg ju faktiskt i Kågeröds socken fram till en viss tidpunkt då det flyttades till Svalövs socken. Detta läser jag på http://www.fridhem.nl/sob/06-1/Axelvolds.html. Kanske var Skognäbben fortfarande en del av Kågeröds socken 1772 och det var därför det står Kågeröd i inflyttningsattesten?

2021-07-11, 21:33
Svar #10

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Jag tar tillbaks det jag skrev om att Skognäbben under en tid låg i Kågeröds socken, det gjorde det förvisso men 1772 var det redan en del av Svalövs socken och inget annat.

Däremot undrar jag en grej Kalle som du kanske kan ge mig lite guidance inom.

Per Persson som föddes i Skognäbben 1748 och som vi tror är rätt Per, var ju ensamt barn till Per Pålsson eftersom denne dog samma år (bekräftas av bouppteckningen där det sägs att Per var hans ende barn). När Per Persson gifter sig så är det ju en mkt kort notis enligt min mening, står ingenting om vittnen eller dylikt. Kan det vara för att den Per Persson som gifte sig helt enkelt inte hade något syskon som kunde vara med vigseln? Vem brukade i övrigt vara med vid sonens dop? Per Persson fick ju en son, Nils Persson, och vid hans dop fanns ju ett antal personer med - om hans far Per Persson hade haft ett syskon, hade inte det syskonet i så fall funnits med vid dopet? Tänker att det kanske styrker vår terori om att Per Persson som flyttade från Skognäbben till Simmelsberga är rätt Per.

Har du ngn teori om hur vi kan verifiera om Per Persson i Simmelsberga är samma person som han som föddes i Skognäbben? Kan bouppteckning eller husförhörslängder ge någon ledtråd?

2021-07-11, 21:53
Svar #11

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Vid vigslar var det inga vittnen/faddrar, det var förstås massor av gäster men inga som fördes upp i vigselboken. Vissa präster skriver in föräldrarna till de som gifter sig eller liknande, men mer brukar det inte vara. Och andra vigselnotiser i Kågeröd vid denna tid är väldigt lika Pers och Lenas så det är nog inget konstigt där.

Föräldrarnas syskon brukar ofta vara faddrar vid barndop, men bara om de bor så nära att de kan komma på dopet. Annars är det grannar och vänner. Men du skulle ju kunna kolla vad som hände med Per Perssons moder efter att fadern dog, gifte hon om sig och fick några fler barn? I såna fall kanske de är dopvittnen, det är ju inte jättelångt mellan Simmelsberga och Skognäbben.

Bouppteckning är ofta det bästa beviset, men detta var ju såpass länge sedan att det kanske inte gjordes någon efter Per Perssons moder. Men man skall helt klart kolla efter det, och även efter hennes nye make om hon gifte om sig. Per kan ju stå med på slutet bland de som hade skulder eller fordringar. Och husförhörslängder är förstås bra, men det är också svårt så här långt tillbaka.

Men det vi vet säkert är att den där Per Persson från Skognäbben flyttade till Kågeröd, vi vet bara inte säkert om det är samma Per Persson som sedan finns i Simmelsberga. Man kan också leta efter andra Per Persson i Kågeröds socken, eller kolla om han flyttade tillbaka till Skognäbben så småningom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna