ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Jönsson och Karin Olofsdotter gifta 1761 fr Alvik  (läst 403 gånger)

2021-07-07, 19:42
läst 403 gånger

Utloggad Desirée Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 20:04
    • Visa profil
Hej,

jag undrar vilka föräldrarna till Anders Jönsson/Jonsson och Karin Olofsdotter i Alvik är? Jag tror att Karin/Catharina kan vara från Alvik nr 13. Anders var eventuellt från Alvik nr 1 son till Jöns Nilsson Engman och Malin (nr 8 el nr 22).

Anders och Catharina/Karin gifte sig 2 februari 1761. De står som ”dräng: Anders Jönsson i Ahlwik med Qvinns Pärson Karin Olofsdotter ibidem.” https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034950_00303#?c=&m=&s=&cv=302&xywh=2953%2C3207%2C2263%2C1051

De finns under inhyse i Alvik åren 1776-1805. Senare kommer Anders att felaktigt få svärdottern Catharina/Catrina Jönsdotter som hustru. Hon bodde kvar hos svärföräldrarna efter att maken Jöns Andersson dött. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034914_00259#?c=&m=&s=&cv=258&xywh=2218%2C144%2C4522%2C2048

Men vilka var Anders Jönssons och Catharina/Karin Olofsdotters föräldrar och vilka hemman kom de ifrån i Alvik?

Med vänlig hälsning

2021-07-09, 08:44
Svar #1

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 09:25
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Jag håller med dig om att Anders Jönsson bör vara son till Jöns Nilsson Engman och hans hustru Malin Andersdotter i Alvik 1 och därmed född 1724-11-28.


Hans hustru Karin Olofsdotter kan vara dotter till Olof Johansson och hans hustru Anna Persdotter i Antnäs 14. Hon saknas som dotter till dem i husförhörslängden AI:3a (från 1740), men de verkar ha flyttat därifrån 1741, eftersom de inte har några markeringar från 1742 och framåt, och då var hon nog för ung för att noteras. Vart de flyttade vet jag inte.


Något som talar för att Karin Olofsdotter var deras dotter är namnen på Anders Jönssons och Karin Olofsdotters barn: 1 son Jöns efter farfar, 2 son Olof efter morfar, 3 son Nils efter farfars far, 4 dotter Magdalena efter farmor, 5 son Olof igen, 6 dotter Anna efter mormor, 7 dotter Katarina efter mor, 8 dotter Katarina igen, 9 son Anders efter far. Andra dottern bör ha fått namn efter sin mormor.


Bland dopvittnena för första barnet var skräddaren Jacob Renman i Gamla staden, som troligen var bror till Olof Johansson i Antnäs.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2021-07-09, 11:36
Svar #2

Utloggad Desirée Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 20:04
    • Visa profil
Tusen tack Leif! Detta var ju till massor av hjälp  :) :). Jag har inte kollat av några dopvittnen alls måste jag erkänna, inte som du. Och som jag sa till någon på forskarföreningen "Leif vet allt om min släkt i Luleå, vilket kan betyda att antingen har vi samma släkt eller så vet han allt om släkterna i Luleå socken också".

Och Jöns och Malins son Anders 'försvinner' utan referens vart. Många i både ml och kommunionlängderna har annars en folioref när de flyttade, men inte Anders.

Jag ska komma mig till forskarföreningen och använda AiD och lägga ihop allt du gett mig med skärmdumpar till min släktforskarsida.

Tusen tack igen!

2021-07-10, 12:03
Svar #3

Utloggad Desirée Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 20:04
    • Visa profil
Var Jöns och Malin samma par som soldat Jöns Nilsson Nyman och Malin Andersdotter ifrån Skellefteå? De gifte sig 13 augusti 1721. Sonen Nils föddes 23 dec 1723.

Jag hittar i varje fall ingen annan Jöns Nilsson och Malin Andersdotter i vigselboken.

Kyrkoräkenskaperna för N-lå har endast belopp på kyrkliga tjänster och överhuvudtaget inte ett enda namn åren 1706-1726.

Militärrullorna har ett stort glapp från 1719-1727, så Jöns kan ha bytt roten utan att det syns. År 1728 (står som 1727 i registret) var han hemmansägare och dessutom soldat på egna roten nr 15 Engman. År 1719 noterades det för rote nr 34 Nyman att soldat Lars Andersson var död och roten var därmed vakant och borde tillsättas.

Jöns kan alltså ha kommit som soldat efter 1719, och utan att det syns i militärrullorna.

2021-07-10, 12:11
Svar #4

Utloggad Desirée Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 20:04
    • Visa profil
Förlåt soldatrote nr 43 (!) Nyman ska det vara, inte omvänt.

Jöns kan under perioden 1719-1723/1724 ha varit på rote nr 43 Nyman och därmed vara samma person som soldat Jöns Nilsson Nyman som gifte sig 1721. År 1724 är han hemmansägare och soldat på egna rote nr 15 Engman för då står hustrun Malin för hemmanet som "Malin Ängman" i ML.

Hemmanet hade Jöns syster Brita stått för under något år före han övertog det.

2021-07-10, 12:31
Svar #5

Utloggad Desirée Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 20:04
    • Visa profil
Jöns och Malins dotter Malin dog i mässling 24 april 1722. Då stod Jöns som soldat Engman (redan?).

2021-07-10, 12:41
Svar #6

Utloggad Desirée Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 20:04
    • Visa profil
Nej men, det står ju soldat "Engman" i kanten! Det står "ngman" och så syns stor E lite grann alldeles i kanten.


2021-07-10, 21:43
Svar #7

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 09:25
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Ja, det var Jöns Nilsson Engman som 1721-08-13 gifte sig med Malin Andersdotter från Skellefteå socken och Kinnbäck(?) by (C:1 s 156 AD 303). Ulf Lundström menar att hon var dotter till Anders Matsson och Elin Andersdotter på Källbomark 2 (s 188). Det kan stämma, men Constantinus Lindfors är tveksam.


Enligt Kenneth Mossberg: Livkompaniet rote 15 Soldat Jöns Nilsson-Engman
Antagen 1720-01-00 Avgått 1740-06-23 Till: Avsked. Vacant 1717-11-14--1720-01-00. Mönstringsår m.m; 1728: 27 år 8½ tj.-år Wästerbottning bonde gift, får låf som hemmansbrukare att sättia swarsgod karl för sig. 1735: 34 år 15½ tj.-år Wb bonde gift. 1740: 39 år 20½ tj.-år Wb bonde gift, är bonde och siuklig, bewillias derföre avsked emot 1 daler silfvermynt till Krigsmanshuset, emedan i dess ställe insattes af rotebonden Per Persson soldatämnet och dess son Per Persson 20 år.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2021-07-12, 10:26
Svar #8

Utloggad Desirée Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 20:04
    • Visa profil
Ja, det är ju hon ja. Den diskussionen minns jag inte förrän jag följde länken.

Jag läste också K i början på hennes uppgivna födelseby. Problemet är att det står "mark by" i slutet på bynamnet. Men det står ju inte "Kus" i början på namnet. Det står ju "Ki[?]e". Så det står inte klart vare sig Kusmark eller Kinnbäck. Jag började spåna på Ersmark, stavat "Eir(s.et i marginalen)mark by" alltså Ersmark. Detta för att ordet ovanför har skrivits in i början på bynamnet.

Problemet med bynamnet är att prästen kan ha stavat lite fel eftersom han inte var känd med byarna i Skellefteå. Han kanske stavade vad han tyckte sig höra. Jag motsäger inte Constantinus alls, men bynamnet är svårtytt.

Som ofta måste man harva igenom flera Malin från den tiden för att kanske kunna inringa henne och den kunskapen har jag inte om hela Skellefteå socken för att jag ska känna att det är något för mig att göra. Jag menar inte att du eller Constantinus ska göra det, bara det att jag låter henne vara utan föräldrar för nu.

2021-07-12, 12:01
Svar #9

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 09:25
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Du har rätt i att det inte kan stå Kinnbäck. Det finns inte heller någon möjlig Andersdotter från den byn. På första raden står det som jag ser det: "Kier-" och på andra raden "...arkby". Troligen är det slutet av ett m före a:et i "arkby". Om det står något före "mark" går inte att avgöra, varken av bilden hos SVAR eller hos Arkiv Digital, men det kan i så fall inte vara något långt. Kan det möjligen få plats ett "bo"? Kan det i så fall stå: Kier-bomark? 
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2021-07-13, 14:26
Svar #10

Utloggad Desirée Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 20:04
    • Visa profil
Du har rätt i att det inte kan stå Kinnbäck. Det finns inte heller någon möjlig Andersdotter från den byn. På första raden står det som jag ser det: "Kier-" och på andra raden "...arkby". Troligen är det slutet av ett m före a:et i "arkby". Om det står något före "mark" går inte att avgöra, varken av bilden hos SVAR eller hos Arkiv Digital, men det kan i så fall inte vara något långt. Kan det möjligen få plats ett "bo"? Kan det i så fall stå: Kier-bomark? 

Jag har inte boken om Skellefteå socknar hemma, jag äger inte ens boken. Men Kierbomark kan vara en möjlighet. Det syns som du skriver inte alls vare sig på Svar eller AiD ute i marginalen. Men om man betänker hur E:t i "Engman" ser ut och vilken plats E:t tar, kan ett "bo" mycket väl rymmas, om än ett litet.

Kusmark är det inte, inte stavat "Kusmark" i alla fall, för det finns inget S som borde ha rymts redan på första raden av bynamnet, och inget tydligt U alls att tala om. Fast om det är Kusmark hade prästen i Luleå stavat det helknasigt eller så hörde han lite fel. Det är i alla fall ett E i slutet av namnet på första raden, ser ut som ett litet V.

Jag ska kolla senare var man hamnar om man utgår från att det är Kierbomark. En sökning på nätet ger noll.

2021-07-13, 14:36
Svar #11

Utloggad Desirée Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 20:04
    • Visa profil
Du har rätt i att det inte kan stå Kinnbäck. Det finns inte heller någon möjlig Andersdotter från den byn. På första raden står det som jag ser det: "Kier-" och på andra raden "...arkby". Troligen är det slutet av ett m före a:et i "arkby". Om det står något före "mark" går inte att avgöra, varken av bilden hos SVAR eller hos Arkiv Digital, men det kan i så fall inte vara något långt. Kan det möjligen få plats ett "bo"? Kan det i så fall stå: Kier-bomark?

Är det "Kierbomark" kan det faktiskt vara Källbomark. K + Ä får tillsammans ett fonetiskt uttal som liknar "kjä" för man uttalar inte "käll" med öppet och hårt Ä skild från K:et, utan man uttalar istället med en övergång som i mansnamnet "Kjell" -- 'kj'äll' och nästan ett "sch" för K:et.

Det är ingenting som talar för att prästen visste hur "Källbomark" stavades utan troligast hörde han bara vad paret sa. Hon kan förvisso ha haft en attest med sig, men ingen vet heller hur prästen i Skellefteå socken stavade bynamnet. Hon kanha gett attesten till honom om flytten, men han hade inte den tillgänglig när han skrev in dem i vigselboken utan gick bara efter vad paret sagt till honom om var hon varifrån.

2021-07-13, 14:47
Svar #12

Utloggad Desirée Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 20:04
    • Visa profil
Som du säkert förstår menar jag att hon gav en ev flyttattest till prästen i Luleå.

Men ju mer jag tänker på hur "Källbomark" uttalas fonetiskt stärker det att det står "Kier[bo]mark by" som du uttolkat det.

Malin Andersdotter måste självklart ha vetat varifrån hon var, något hon eller Jöns sagt till prästen. Att prästen sedan inte visste hur "Källbomark" stavades kan man inte belasta honom för.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna