ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Søker info om Slekt til Anders Hansson født 1843 13. Dec i Krokstad  (läst 825 gånger)

2021-07-04, 10:41
läst 825 gånger

Utloggad Tore Haugsten Hansen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 13:50
    • Visa profil
Jeg har lett etter opphav til min kones innvandrede svenske familie, Vi vet at Anders Hansson er født 13. Dec 1843 i Krokstad, I Krokstad Kyrkoarkiv dåps oversikt finner jeg et tvillingpar født på denne dagen, Pojken heter Anders og piken heter Anna Britta. Att Anders hadde en tvillingsøster var nytt for oss. Jeg skulle gjerne vite mer om dette, men jeg har problem med å lese det som står i kirkeboken. Er det noen som kan hjelpe meg å tolke teksten?
Hvis det er etterkommere som leser dette , og har info, send meg gjerne en melding så kan jeg informere om Anders og hans etterkommeres liv i Norge.
Tore Haugsten Hansen
haugstha@online.no

2021-07-04, 11:40
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Modern till tvillingarna var pigan Börta Andersdotter, 39 år, i Alnäs. Fadern ”oangifwen”, det vill säga att Börta inte uppgav vem han var.
Faddrar vid dopet den 18/12:
Torp. Andr. Andersson och dess Hu Anna Mar. Danielsdr und. Flofwene samt Hemmanseg. And. Johansson och dess Hustru Eli Andersdr i Alnäs.

Krokstad (O) C:6 sid 75

Från husförhörslängderna:
Börta Andersdotter f. 4/7 1804 har även sonen Andreas f. 20/6 1835. Tvillingsystern Anna Brita död 14/2 1844. Modern död 8/7 1849.
Hälsar vänligen
Maud

2021-07-04, 12:23
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Brodern Andreas Andreasson död 9/5 1855 i Krokstad, av giktvärk. Han hade tydligen gått på luffen en tid, för i dödboken kallas han 'lösdrivaren från Norge'.
Hälsar vänligen
Maud

2021-07-04, 13:32
Svar #3

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Piga Börta Andersdr f 1804 4/7 i Gråhästen torp under Restads södergård. C:4 s 331 dotter till soldaten Anders Elf soldat vid Bohusl reg o h Brita Andersdr (felskrivet i fb hette Ifvardsdr.)
Gråhästen AI:1 s 35 hf 1803-05 soldat Anders Elf f 1773 o h Brita Ifvardsdr f 1778, s Johannes 1797, s Sven 1801, d Börta 1804 (står på andra sidan) syster p Anna Johansdr f 1761
Vb 1796 30/12 C:4 s 37 vigdes i prästgården dr Anders Johansson fr Elseröd o p Brita Ifvardsdr fr Åseröd.
Fb 1797 30/9 C:4 s 269 s Johannes född i Moen under Elseröd, Anders Johansson o h Brita Ifvardsdr
Fb 1801 3/7 C:4 s 307 s Swen i Gråhästen , Anders Elf o h Brita Ifvardsdr
 Kan inte se Anders eller systern Anna Johansdr i Krokstads fb. Det här visste du kanske redan.

2021-07-04, 14:53
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Innan vi går vidare med tidigare generationer, så behöver vi veta säkert att detta är rätt Anders. Det vet vi inte bara för att förnamnet, födelsedagen och socknen stämmer med det förväntade. Vi vet ju inte ens om denne Anders heter Hansson.

När man flyttade fick man med en flyttattest från den gamla socknen, och de uppgifterna hämtades från husförhörslängden. Men uppgifter i husförhörslängder är ofta fel; födelsedag, -år och/eller -socken blir då också fel i attesten. Och när man flyttade, så var det vanligt att prästen i den nya socknen skrev in utflyttningssocknen som födelsesocken i husförhörslängden om det inte stod födelsesocken i attesten, men personen kunde ju vara född i en helt annan socken. Och när man sedan flyttade vidare, så kunde den felaktiga uppgiften följa med till nästa socken. Dessutom behöver "Krokstad" inte betyda Krokstad socken; det kan vara Krokstad pastorat (prästegäll) som avses, och där ingår också Hede och Sanne socknar.

Den "oäkta" tvillingen kan naturligtvis vara rätt Anders, men att han heter Anders och föds på 'rätt' dag och i 'rätt' socken bevisar alltså inte att det är han. Anders är ett mycket vanligt namn. Det kan alltså vara en annan Anders, och en ren slump att han föddes i Krokstad den 13/12 1843.

Det var många från norra Båhuslän som flyttade till Norge på 1800-talet, och många av dem hette Anders. För att vara säker på att finna rätt Anders Hansson, så behöver vi följa honom från utflyttningen till Norge och baköver i tidigare husförhörs- och flyttlängder. Och för att kunna göra det behövs mer upplysningar ur norska arkiv, som vi säkert vet gäller rätt Anders Hansson:

· Varifrån kommer uppgiften att han är född i Krokstad den 13/12 1843?

· Finns han i någon norsk inflyttningslista? Vad står det i så fall där? När flyttade han till Norge? Kom han då direkt från Krokstad eller via en annan socken i Sverige?

· Finns det någon flyttattest/prästbevis? Vad står det i så fall där?

· Gifte han sig i Norge? Står det i så fall faderns namn i kyrkoboken?

· Finns det några kända syskon eller andra släktingar?

För övrigt "invandrade" man inte om man flyttade från det norska Båhuslän till andra sidan Svinesund eller Skagerrak...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-07-04, 17:18
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Innan jag skrev mina tidigare svar följde jag Anders Hansson, f. 13/12 1843 i Krokstad, framåt för att förvissa mig om att han inte dog ogift och barnlös i Sverige.

Det gjorde han inte. Han levde med hustru och barn i Gesäter (P), varifrån åtminstone ett par av barnen utvandrade till Norge, och senare (1877 om jag minns rätt) utskrevs även fadern sedan han (och modern?) redan vistats i Norge en längre tid.

Jag sparade inte sökningarna men kan göra om dem om du, Tore, mot min tidigare förmodan inte redan har uppgifterna kring familjens utvandring.
Hälsar vänligen
Maud

2021-07-04, 22:31
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är alltid en fördel om den som gör en efterlysning lämnar fullständiga upplysningar om vad som är känt om den efterlyste personen. Då slipper den som vill hjälpa till att söka efter det som redan är känt - eller lämna överflödiga råd...

En sak som hade varit bra att känna till är att den här efterlysningen hör ihop med den som är gjord här, under Gesäter i Dalsland:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=179509

Anders född i Krokstad den 13/12 1843 flyttar 1850 (efter moderns död) till "Gbo", vilket är Gunnarsbo i samma socken. Där har det först stått ett annat efternamn (Jacobsson?), vilket sedan har strukits över och Hansson skrivits dit i stället (Krokstad AI:17, s. 203). Han flyttar senare till Tippan i Mo socken, och sägs därifrån flytta tillbaka till Krokstad 1862. Där finns han dock inte i inflyttningslängden i någon av pastoratets socknar - vilket förklaras av att han i stället hamnade i Gesäter. Det visar sig om man följer honom bakåt från Gesäters husförhörslängd AI:12 (uppslag 15 och 99).

Anders Hansson är alltså styvfar till hustrun Christina Claesdotters "oäkta" son Anders Magnus i den andra efterlysningen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-07-05, 00:54
Svar #7

Utloggad Tore Haugsten Hansen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 13:50
    • Visa profil
Jeg er ny på dette med å søke info og hjelp i Sverige så jeg beklager om jeg har gjort ting litt tungvindt.
Jeg er imponert og førvånad over den fine hjelpen jeg har fått.
De to sakene jeg har spurt om hjelp til hører jo sammen, men ble delt i to pga at jeg ble bedt om å sende spørsmål om info
til distriktet og plassen som var oppgitt på personene jeg søkte info om.
Anders Magnus Andersson er min kones oldefar og vi vet en del om familiens liv i Norge, men svært lite om deres svenske opphav. Det er dette jeg nå forsøker endre på.
På slutten av 1800-tallet, begynnelsen av 1900-tallet kom det en strøm av mennesker til Norge og Østfold spesielt.
På den tiden var ca 10% av befolkningen i Østfold innvandrede svensker og jeg har inntrykk av at en meget stor del av dem het Anders Magnus og Anna Stina, så det er ikke lett å finne riktige personer i de svenske registrene.
Takker for hjelpen så langt og skal gå igjennom og poste den info jeg har som jeg tror er det riktige.
Mvh Tore


2021-07-05, 09:47
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det var helt rätt att göra två efterlysningar under både Krokstad och Gesäter. Med det hade varit bra med en länk till den andra efterlysningen i Gesäter, och upplysning om att det redan var känt att det var därifrån Anders Hansson flyttade till Norge. Men nu vet vi det...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-07-10, 18:59
Svar #9

Utloggad Tore Haugsten Hansen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 13:50
    • Visa profil
Jeg har forsøkt samle det vi har funnet om familien i offentlige arkiv.

Når Anders Hansson med familie flytter fra Eklanda til Norge i 1877 består familien av
Fru Kristine Clausdtr
Anders Magnus
Anna Stina

Kristine Clausdtr har vært i Norge tidligere ettersom hun har døpt sin og
Zacharias Mattsons sønn i Moss 1866.
Ettersom min fru er etterkommer etter Anders Magnus er vi også interessert i å vite
mer om denne Zacharias.

Kristine fikk også hit to av sine søstre Johanna og Karolina som ble gift med to brødre Stillausen her på stedet.

Kristina Klaesdotters familj på Eklanda:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0043753_00033#?c=&m=&s=&cv=32&xywh=-691%2C34%2C6137%2C2967

Pig Kristina Claesdotter på "Krono Solberg ?"
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0043753_00125#?c=&m=&s=&cv=124&xywh=-295%2C2792%2C4261%2C2060


2021-07-10, 19:09
Svar #10

Utloggad Tore Haugsten Hansen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 13:50
    • Visa profil
Disse kom ikke med ser et ut til.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna