ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Regementeskvartermästare - tips om metodik och källor önskas  (läst 431 gånger)

2021-07-03, 12:33
läst 431 gånger

Utloggad Lars Norrby

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 495
  • Senast inloggad: 2025-05-13, 22:17
    • Visa profil
Hej!

Den 14 april 1705 dör regementskvartermästaren Per Gabrielsson i Lundåker (Tannåker skattegård) i Tannåker, Jönköpings (senare Kronobergs) län. Han bör ha varit född omkring 1642.

Mitt problem är att jag ej kan lokalisera vilket regemente han tillhört.

Av mantalslängden för 1699 framgår det att han lämnat sin tjänst. I Jordeboken 1690 står han tecknad som kvartermästare och som ägare och möjligen bosatt på frälsehemmanet Rykull i samma socken.
Han har förövrigt en son, Gabriel, som tar sig namnet Lund och som blir kvartermästare för Smålands ryttare under stora nordiska kriget.

I mönsterrullan för Smålands kavalleriregemente 1692 finner jag ingenstädes någon Per Gabrielsson. Jag har gått igenom krigsarkivets kartotek över officerare (har ej noterat arkivbeteckningen) under äldre tid utan resultat, men misstänker att det inte är heltäckande. Jag har kontrollerat småländska infanteriförband vid samma tid, men där verkar befattningen kvartermästare inte finnas. Jag har även lätt kontrollerat rytteriet i Västergötland, utan något resultat.

Den enda pulshöjaren är verkligen en Per Gabrielsson som 1672 är förare och 1674 kvartermästare för Christopher Horns kompani av Smålandskavalleriet.  MEN 1676 saknas han helt (delar av förbandet är då kommenderat till Tyskland medan hemmavarande kompanier bl a deltar i slaget vid Lund).

Nu behöver jag hjälp av mer erfarna forskare av militaria.

Finns det någon som har tips hur jag kan komma vidare? Hur var det med kvartmästare då - fanns de bara inom kavalleriet? Finns det några tryckta källor? Det känns som att smålandskavalleriet skulle vara rätt, men finns det något annat förband en smålänning kunde tillhöra vid denna tid?

Mvh

Lars Norrby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna