ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Villiam R. V. Köksmästare hos Änkedrottningen Desideria.  (läst 494 gånger)

2021-07-03, 06:04
läst 494 gånger

Utloggad Rolf Königsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 417
  • Senast inloggad: 2021-09-13, 14:08
    • Visa profil
Är det någon som kan hjälpa mig?


Villiam (efternamn) R.V. förnamn. Jag vet inte när han föddes och var han  dog. Han skrev en kokbok "Mäster=Kocken" den gavs ut 1853 i Stockholm


Med vänliga hälsningar


Rolf Königsson ;)

2021-08-09, 08:15
Svar #1

Utloggad Rolf Königsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 417
  • Senast inloggad: 2021-09-13, 14:08
    • Visa profil
R. V. Villiam är förmodligen en pseudonym han finns inte i några register enligt Riksarkivet. >:(


Rolf Königsson

2021-09-12, 16:02
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Rolf!
 
Jag tyckte att detta lät spännande och har nu vid två tillfällen försökt hitta R. V. Villiam, men en person med detta (eller ett liknande) namn finner jag ingenstans i de källor, register eller sökingångar som finns till buds. Jag får nog därför instämma i att R. V. Villiam antagligen är en pseudonym; kanske var det lite känsligt att någon avslöjade kungafamiljens matvanor?
 
Något jag reagerar på är dock att Villiam så tydligt sägs ha varit köksmästare hos änkedrottningen; jag testade att se vilka herrar som innehaft denna tjänst, men tyvärr är ju Hovförsamlingens husförhörslängd under 1840-talet inte uppställd på hovstater utan på efternamn – och vi har ju redan konstaterat att Villiam måste vara en pseudonym.
 
Om uppgifterna stämmer, även om själva namnet är en pseudonym, så bör alltså personen ifråga ha varit köksmästare hos Desideria, som blev änkedrottning 1844, och avslutat denna tjänst innan boken gavs ut 1853, eftersom han redan i samtida tidningsannonser sägs vara ”f. d. köksmästare hos h. m. enkedrottningen”.
 
Jag testade att söka i olika pseudonymlistor, men där fann jag ingenting, så frågan är om köksmästarens identitet någonsin avslöjades? I Hjalmar Linnströms Svenskt boklexikon, band 2 (1884), sid. 813, finner man i varje fall ännu ”Villiam, R. V., (kock hos drottning Desideria). Mästerkocken […] af… , f. d. köksmästare hos h. m. enkedrottningen.” På vilket sätt har förresten denne person fångat ditt intresse?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna