ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad ska jag välja av alla databaser program?  (läst 904 gånger)

2021-07-02, 21:15
läst 904 gånger

Utloggad Annika Martell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 19:57
    • Visa profil
Jag har sökt en del i Riksarkivet men förstår att det finns mer att hämta och kanske lättare på andra sätt. Nu har jag organiserat min forskning i en skrivbok men det går tydligen att göra på andra sätt genom att länka sidor till personer i släktträd. Jag tycker bara att det verkar lite dyrt och vill inte starta något som jag sedan förlorar om jag inte prenumererar mer.
Vad har ni för tips? Vilka databaser är bra att samla informationen i och vilka är bra att söka via?

Vad är CD-skivor? köper man skivor med arkiv?
Vad finns det mer som är hyfsat billigt/gratis och användbart?
Jag är verkligen en nybörjare!

2021-07-03, 21:31
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Jag har själv inte gått längre än till Riksarkivet och deras kostnadsfria arkivmaterial men väldigt många, kanske de allra flesta, här på forumet har abonnemang på Arkiv Digital. Det kostar en del, men har också många fördelar som t ex sökbara personregister, ofta mycket bättre kvalitet på bilderna och en hel del material (t ex från domstolar) som inte är tillgängligt via Riksarkivet. Läs mer på https://www.arkivdigital.se

När det gäller program för släktforskning med hjälp av datorn kan du ju pröva t ex Gramps som är gratis. Jag använder det själv och tycker det fungerar bra, det finns säkert andra program som har fördelar men det handlar också om vad man är van vid.

Gramps kan ställas in så att alla menyer är på svenska. Tyvärr är installationsanvisningarna bara delvis på svenska och någon användarmanual på svenska finns inte. Se vidare https://www.gramps-project.org/wiki/index.php?title=Sv:Huvudsida



2021-07-31, 12:17
Svar #2

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Jag har sökt en del i Riksarkivet men förstår att det finns mer att hämta och kanske lättare på andra sätt. Nu har jag organiserat min forskning i en skrivbok men det går tydligen att göra på andra sätt genom att länka sidor till personer i släktträd. Jag tycker bara att det verkar lite dyrt och vill inte starta något som jag sedan förlorar om jag inte prenumererar mer.
Vad har ni för tips? Vilka databaser är bra att samla informationen i och vilka är bra att söka via?

Vad är CD-skivor? köper man skivor med arkiv?
Vad finns det mer som är hyfsat billigt/gratis och användbart?
Jag är verkligen en nybörjare!





Jag rekommenderar att använda ett fristående databasprogram lokalt på datorn istället för att bara ha det på någon internet-service som My Heritage mm.
Det finns några stycken svenska program t.ex. Genney som jag själv använder (mycket bra). Den senaste version kostar 550 kronor och kan köras på två datorer. Det går att ladda hem en demo där man kan lägga in 100 personer för att prova.


Andra program är Disgen och Min släkt. Jag är tveksam till Holger. Legacy är amerikanskt men kan fås i svensk version.


CD/DVD/USB-skivor är olika databaser där man kan söka fram personer.
En bra CD/DVD är Sveriges dödbok 7 där alla som dött i Sverige från 1840 till 2016 finns med. Den rekommenderas. 600 kr


Andra CD/DVD/USB är Sveriges befolkning som har alla personer som bodde i Sverige under vissa tidpunkter från 1880 till 2000 tror jag. Dom kostar 400 kr styck så det blir dyrt att köpa alla.


Har man valloner och smeder i släkten finns Vallonskivan och Smedskivan.


Jag använder i huvudsak SVAR vilket fungerar ganska länge när man börjar.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna