Jag har sökt en del i Riksarkivet men förstår att det finns mer att hämta och kanske lättare på andra sätt. Nu har jag organiserat min forskning i en skrivbok men det går tydligen att göra på andra sätt genom att länka sidor till personer i släktträd. Jag tycker bara att det verkar lite dyrt och vill inte starta något som jag sedan förlorar om jag inte prenumererar mer.
Vad har ni för tips? Vilka databaser är bra att samla informationen i och vilka är bra att söka via?
Vad är CD-skivor? köper man skivor med arkiv?
Vad finns det mer som är hyfsat billigt/gratis och användbart?
Jag är verkligen en nybörjare!
Jag rekommenderar att använda ett fristående databasprogram lokalt på datorn istället för att bara ha det på någon internet-service som My Heritage mm.
Det finns några stycken svenska program t.ex. Genney som jag själv använder (mycket bra). Den senaste version kostar 550 kronor och kan köras på två datorer. Det går att ladda hem en demo där man kan lägga in 100 personer för att prova.
Andra program är Disgen och Min släkt. Jag är tveksam till Holger. Legacy är amerikanskt men kan fås i svensk version.
CD/DVD/USB-skivor är olika databaser där man kan söka fram personer.
En bra CD/DVD är Sveriges dödbok 7 där alla som dött i Sverige från 1840 till 2016 finns med. Den rekommenderas. 600 kr
Andra CD/DVD/USB är Sveriges befolkning som har alla personer som bodde i Sverige under vissa tidpunkter från 1880 till 2000 tror jag. Dom kostar 400 kr styck så det blir dyrt att köpa alla.
Har man valloner och smeder i släkten finns Vallonskivan och Smedskivan.
Jag använder i huvudsak SVAR vilket fungerar ganska länge när man börjar.