ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Straffad för stöld  (läst 636 gånger)

2021-07-01, 12:40
läst 636 gånger

Utloggad Pia Eberheim

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:16
  • Jag som liten
    • Visa profil
Hej!

Nu har jag fastnat igen. Det gäller Johannes/Johan Petersson Malm f 1812 (1816?) som tydligen varit straffad för stöld 1858, enligt hfl AI:16 1876-1880 Bild 187 sid 173, men det står bara så, ingen hänvisning vidare.

Det jag undrar över är var jag hittar mera om detta, vad för stöld osv.

Jag har letat i fängelsearkiven men inte hittat honom, så jag vet inte hur jag ska leta vidare. Ofta stod det ju hur dom såg ut, längd osv. så därför skulle det var intressant att läsa.

Någon som kan tipsa mig hur jag ska gå tillväga för att hitta rätt, så skulle jag vara tacksam.

2021-07-01, 16:53
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Brottet dömdes vid häradsrätten/rådhusrätten i det härad/den stad där det begåtts.
Vi vet ju inte om   Malmen stal hemmavid, dvs inom Konga härad, men i så fall dömdes han vid Konga häradsrätt.
Där får man i alla fall börja leta, men ingen dombok för 1858 är tillgänglig digitalt.
Det är inte säkert att Malmen dömdes till fängelsestraff, han fick kanske  pengaböter
som dock  kunde omvandlas till x antal dagars fängelse om de inte betaldes.

2021-07-01, 19:27
Svar #2

Utloggad Pia Eberheim

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:16
  • Jag som liten
    • Visa profil
Åter igen stort tack till dig.

Jo, jag har sett att vissa inte kunde betala och fick då x antal dagars fängelse.

Det är alltså Konga häradsrätt som jag kan hitta det, det är just det som jag hade problem med att veta var jag skulle söka.

Vet du varför det inte är tillgängligt digitalt?

2021-07-01, 22:13
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5124
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:44
    • Visa profil
Jag läser mycket av de äldsta domböckerna, de från 1600-talet. Redan mot slutet på det århundradet och in på 1700 börjar det bli stora mängder text, massor med sidor. Jag kan bara föreställa mig vilka enorma mängder böcker det måste vara på mitten 1800-talet, när byråkratin fått utvecklas ytterligare hundrafemtio år. Det är nog därför det inte är scannat, för att det är så vansinnigt mycket material. Det kanske skulle ta en vecka att scanna domböckerna för ett enda år i en enda härad.

2021-07-02, 07:59
Svar #4

Utloggad Pia Eberheim

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:16
  • Jag som liten
    • Visa profil
Ja, det har du förstås rätt i.

Det är svårt att föreställa sig när man sitter vid datorn och bara vill hitta sin släkt, att det ligger massor med jobb bakom och att det finns massor kvar att scanna in.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna