ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Å församlingen skriven  (läst 575 gånger)

2021-06-30, 14:52
läst 575 gånger

Utloggad Majvi Tillberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2024-02-13, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Vad menas med "Å församlingen skriven" har sett på vissa ställen i husförhörs och församlingsböcker att det står Å församlingen skriven så slår jag upp denna sida och hittar personen där, var han utan bostad, jobb eller varför står han skriven där. Hittade flera stycken av mina anors vuxna barn skrivna där. Varför!
Tack på förhand!
Mvh! Majvi

2021-06-30, 15:15
Svar #1

Utloggad Alvin L Bringholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 22:33
    • Visa profil
Hej!

Det betyder att personen har någon form av anknytning till församlingen, men att personen inte bor på en specifik plats där. Det motsvaras idag av "på kommunen skriven".

I realiteten kan det handla om många olika saker. Det kan vara att personen ifråga bor i församlingen men inte har någon fast bostad (som prästen vet om), eller att personen flyttat från församlingen utan att uppge det. Exakt vad det handlar om kan gå att utröna av andra källor. Jag hade ett fall där en far och hans två barn stod under "å församlingen skrivna" där anteckningarna i en tidigare husförhörslängd avslöjade att de intagits på ett mentalsjukhus i en annan församling.

Om du uppger vilka personer det handlar om och vilken husförhörslängd det är fråga om kan vi kanske utröna varför de står som "å församlingen skrivna".

2021-06-30, 17:36
Svar #2

Utloggad Majvi Tillberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2024-02-13, 17:35
    • Visa profil
Tack Vad snällt av dig!
Då börjar jag med min mormor som står skriven i husförhörsboken Gudmuntorp AI:12  (1886-1894) sidan 449 rad 26 Johanna Johansdotter, min mor berättade att hon blivit såld på auktion när hon var liten och här står det "efter socknen" och då trodde jag att detta handlade kanske om det, de som ev. skulle veta något är borta sedan länge så jag har ingen att fråga.
Idag hittade jag två halvbröder till min mor, Västerstad AIIa:6  (1914-1923) sidan 648 på rad 11 Nils Hugo Olsson och i samma bok på sidan 649 rad 3.
Jag hittade dessa bröder av en slump och blev förvånad att de stod där.
Jag är otroligt tacksam för ditt svar och att du erbjöd mig hjälp! Jag har försökt ta reda på detta men inte lyckats.
Mvh! Majvi


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna