ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Odals Verk  (läst 738 gånger)

2021-06-29, 11:50
läst 738 gånger

Utloggad Geir Sagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 22:36
    • Visa profil
PÅ Odals verk fra 1708 og utover var det mange mennesker da dette var et eget samfunn i seg selv. Jeg forsker rundt disse menneskene for å finne ut hvem de var og hvor de kom fra og ønsker å starte denne tråden da det er mange som kan ha interesse av dette i både Sverige og Norge.
Det er en kjent sak at mange av fagarbeiderne på jernverket var svensker og flere av dem er vanskelig å finne familieforholdet til og hvor de kom fra og det at de norske prestene (gjerne dansker) skrev navnene slik de hørte dem, eller ble fornorsket.

Svensk Hammersmed var Jon Jonsen (Ingen aldersopgaver) gm Sara Jonsdatter (født ca. 1668 - død 1728). De var på verket fra ca 1709

Hammersmed Erich Nilsøn, gm Margrete Pålsdatter på Verket fra 1710

Hammersmeden Johan Jacobsen Faleij døde på verket 1724 og hadde vært der fra ca 1711. Familien flyttet til Hakadal og Lesja.

Hammersmed Johan Buse fra ca. 1715 han var gm Cathrine Pedersdatter

Masmester Jan Jansen Buse født ca. 1705 - død 1765

Petter/Peder Nyqvist gm Stine Pedersdatter

Johan/Jan Svendsen Hult født ca. 1730 - død 1804, gm Anna Jonsdatter

Erik Stolpe født ca. 1746 - død 1786 på Jernverket (40 år)
Ei enke Annika Stolpe blir gift 1788 med enkemann Carl Haagensen. Erik Stolpe og Annika er flere ganger nevnt som faddere sammen.

Jeg vil komme med oppdateringer etterhvert som sakene blir løst, men er takknemlig for alle innspill.



2022-10-02, 18:54
Svar #1

Utloggad Tone Moseid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-10-05, 18:02
    • Visa profil
Hei!

Jeg vil gjerne komme i kontakt med deg, fordi jeg selv leter etter opphavet til Jan Hult, hammersmed ved Odals Verk. Det vil si, jeg leter etter kilder som kan bekrefte at han var far til Ellef Jansen, min 3x-tippoldefar. Jeg ser at det flere steder oppgis at Jan Svendsen Hult var hans far, men er ikke helt sikker på om dette er godt nok dokumentert.

Vennlig hilsen
Tone Moseid

2022-10-25, 14:40
Svar #2

Utloggad Geir Sagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 22:36
    • Visa profil
Hei
Beklager at jeg ikke har svart på denne tidligere.
Men jeg har ikke funnet noen beviser for at Ellef er sønn av Jan Svendsen Hult, og forstår ikke helt hvordan de kan være koblet sammen.
Har ikke klart å funnet Ellef døpt i Sverige.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna