ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktskap mellan Jöns i Vräland och Kyrkefjällsläkten?  (läst 697 gånger)

2021-06-29, 07:52
läst 697 gånger

Utloggad Mikael Hammer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2021-07-12, 09:53
    • Visa profil
Jag är fullständigt klar över att profiler publicerade på geni.com ofta innehåller dåligt underbygda påståenden om genealogiska relationer, men någon gång kan det ju tänkas att upplysningarna är baserade på källor som inte är uppgivna tillsammans med profilen.
När jag gjorde en sökning för någon tid sedan fann jag följande profil:https://www.geni.com/people/Helga-Olsdotter/6000000007706485477Enligt denna skulle Jöns Gullbrandssons i Vräland mor Helga Olsdottter ha varit en syster till Krog Olsson av den kända Kyrkefjällsläkten.
Jag har inte funnet något belägg för detta i Folke Almegius häfte Tusen Anor...
Känner någon till någon annan källa som skulle styrka ovanstående påstående?

2021-06-29, 16:12
Svar #1

Utloggad Robert Telin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 21:43
    • Visa profil
Hej


Ja du det har jag också undrat,  jag konstanterar att det är en massa ihopslagningar när något kan gå fel. Kan inte svara om detta är fallet i den här profilen.
Jag är i alla fall oskyldig !!!!
Hälsningar
Robert

2021-06-30, 21:11
Svar #2

Utloggad Folke Almegius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 23:09
    • Visa profil
Det är bedrövligt att se denna hopslagning av två kvinnor till en, bara för att de bär samma namn - Helga Olsdotter. Länsmannen Krog Olsson i Kyrkefjäll hade mycket riktigt en syster Helga Olsdotter, bosatt i Önneröd i Klövedal sn och nämnd i en arvskifteshandling den 27 april 1620 i Kyrkefjälls gårdsarkiv, se Tjörns släktforskares hemsida. Jöns Gullbrandssons mor Helga Olsdotter var bosatt i Livetorp i Tegneby sn, se närmare i min bok om Jöns Gullbrandsson i Vräland.
Hälsar Folke

2021-09-01, 19:41
Svar #3

Utloggad Magnus Brändén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-02-08, 21:25
    • Visa profil
Hej Folke,
Jag har precis läst din utmärkta bok om Jöns Gullbrandsson och undrar hur man vet att Helga Olsdotter har patronymikonet Olsdotter. Står hon med sitt patronymikon Olofsdotter i de källor (ex tredjeårsstagor) du nämner? Eller[size=78%] finns det några källor som anger att Olof i Livetorp (som du skriver nämns i Livetorp 1601) har en dotter som heter Helga?[/size]
[/size][size=78%]Tacksam för svar.[/size]
[/size][size=78%]Mvh[/size]
[/size][size=78%]Magnus[/size]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna