ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åse härads dombok  (läst 345 gånger)

2021-06-27, 14:36
läst 345 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
I Åse härads dombok 1753-54 AIa:22 Bild 440 står antecknat (högra sidan, längst ner) : "pigan Margareta Nilsdotter i Angskogen". Jag antar att invånarna i Åse härad visste vad detta avsåg, i målet som b la avsåg husröta på frälsehemmet Värregården i Friel socken. Jag har kollat runt i hfl för några socknar i Åse härad, efter detta Angskogen, men utan framgång. Är det någon som vet vad detta kan ha varit?
M v h, C.C.L.

2021-06-27, 20:20
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6918
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:38
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Aneskogen ska det nog vara.

Detta målet (§ 31) handlar inte om huseröta, utan om att personer har nedrivit gärdsgården runt Russheds äng. Russhed ligger i Flo socken, vid gränsen mot Norra Björke socken i Väne härad. Men varken i Åse eller Väne härad kan jag hitta något som liknar detta i ortnamnsregistret.

Det lär väl vara ett torp eller en backstuga, och långt ifrån alla smånamn är med i ortnamnsregistret.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-06-27, 20:43
Svar #2

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack Jörgen! Nej, målet handlar inte om det jag tidigare påstod. Saken var den att jag intresserade mig för den Erik Eriksson på vänstra sidan som var apostroferad ang. nämnda husröta på Värregården i Friel. Helt plötsligt ser jag noteringen om pigan Margareta Nilsdotter på höger sida längst ner. Då jag skummar igenom Åse härads domböcker är jag helt fokuserad på namnet Margareta Nilsdotter och då helst i anslutning till alla med namnen Erik/Eriksson/Eriksdotter. Hur som helst är det värt att kontrollera Aneskogen med referens till en Margareta Nilsdotter.
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna