Hej Allesammans!
Jag lade ut en liknande fråga på Facebook, men insåg sedan efter ett tag att det nog finns en del personer kloka nog att hålla sig undan från den sidan.

Min lilla fundering är ett långskott av stora mått, men jag prövar i alla fall.
Jag har i min emigrantforskning sprungit på en Linda Johnson gift med Gottfrid Lilja. ( född 1871-12-25 i Ekeberga ) Jag lyckas tyvärr inte hitta några tidiga uppgifter om denna Linda så det enda jag vet är att hon bör ha fötts runt 1872 i Sverige ( Uppskattat från Amerikanska folkräkningar. )
Baserat på samma folkräkningar bör hon emigrerat till USA någon gång under perioden 1892-94.
Är det någon som i sin släktforskning mot alla odds råkar ha en Linda Johansdotter eller kanske en Johannesdotter som stämmer in på beskrivningen ovan?
Gottfrid och Linda gifte sig för övrigt i Chicgao IL 1896. ( Nämner detta för att utesluta möjligheten att de var gifta innan de flyttade över till andra sidan av Atlanten. )
Att jag ställer frågan här har att göra med att mina släktingar verkar ha haft en förkärlek att gifta sig med personer från sitt egna "hemområde" så jag har en liten förhoppning om att Gottfrid kanske gjorde likadant.
Jag har en del ytterligare information om Gottfrid och Linda om detta skulle behövas.
Om någon som läser detta råkar vara "duktigt inblandad" i Kronobergs genealogiska förening får ni gärna kontakta mig också i ett annat ärende, och nej det rör sig inte om något "farligt alls". 🙂
Vänligen
Kalle