ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Jonsgården i Täng (R) 1755  (läst 354 gånger)

2021-06-25, 21:08
läst 354 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Är det någon som ser att tyda vad som står innan Margareta? Erik Jonsgården inleder mantalslängden för Täng. Om det är ett P så borde det betyda pigan; eller pigorna eftersom en Kerstin kommer därefter. Om man istället ger akt på personen innan Margareta, drängen Måns, så kanske det ska vara ett S? Dessutom ser det ut som ett tillagt och understruket an eller ar. Jag har letat runt bland de övriga längderna inom Åse härad utan att bli så mycket klokare av detta. Respektive socken inom häradet har väl ändå skrivits av samme häradsskrivare, får man anta. Jämför gärna med Gategården och Bengt Olsgården i Karaby för samma år.
M v h, C.C.L.

2021-06-26, 09:46
Svar #1

Utloggad Peter Hansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 12:39
    • Visa profil
Hej Christer, jag läser:
" ..  Pr Margreta, Kirstin "
och att Pr står för Pigor .
Mvh Peter Hansen

2021-06-26, 12:11
Svar #2

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack Peter! Det var min första tolkning, men sedan blev jag plötsligt osäker. Mitt första antagande var att drängen Måns och pigan Margareta var det par som sedan gifte sig 28/12 1757 i Lavad (R). Där Måns var hemmahörande. Frun Margareta hade en bror Magnus, så jag ville vara säker även på hur andra tolkar texten. Paret fick även en son Magnus, född 1771 i Kållands-Åsaka.
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna