ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Olsson Granlund från Dalarna  (läst 285 gånger)

2021-06-24, 01:36
läst 285 gånger

Utloggad Alvin L Bringholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 22:33
    • Visa profil
Hej!

Jag undrar vart Lars Olsson Granlund från Dalarna (f. 1787-05-03 i Leksands församling, Leksand C/8 RA:s bild 197), sedermera flyttad till Burträsk, tar vägen 1848. I Husförhörslängden 1846-1856 (Burträsk A I/10b s. 685) anges han dels ha "d. 28/4 46 uttagit betyg till Arvidsjaur för att tillsvidare vistas där", men samtidigt står att han flyttat till Sorsele 10/9 1848.

Det saknas flyttlängd i Sorsele för tiden (åtminstone i Riksarkivet), men jag har ögnat igenom husförhörslängden 1847-1853 i Sorsele utan att hitta honom där. Jag hittar hans son Lars Fredrik Granlund (Sorsele A I/6b s. 131), men inga spår efter Lars Olsson Granlund.

Jag har också försökt följa upp detta med Arvidsjaur, men där hittar jag bara hans söner Lars Fredrik Granlund och Gustaf Adolf Granlund (Arvidsjaur A I/7 RA:s bild 273 resp. 274).

Det verkar onekligen som att Lars Olsson Granlunds flytt har någon koppling till sönerna. Förmodligen ämnar han flytta in hos dem antingen i Arvidsjaur eller Sorsele, men jag hittar honom inte där. Jag har också följt upp sönerna Johan Ulrik Granlund som flyttar till Norsjö och Carl Anders Larsson som tar över gården i Burträsk, men där finns han inte vad jag kan se.

Någon som har någon aning om vart Lars Olsson Granlund flyttar?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna