ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bortsprungen matros  (läst 576 gånger)

2021-06-23, 15:55
läst 576 gånger

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Hej,

Har en person som arbetade som matros i flera år innan han hösten år 1853 anges i sjömansregistret som rymd i Wismar. I hemsocknen hamnar han under obefintlig som sjöman. År 1863 stryks han ur kyrkoarkivet som borta sen över 15 år. Knappt ett halvår innan hade hans mamma (hans pappa var död sen länge) dött och i bouppteckningen står en kusin som god man för den obefintliga som endast anges vara "å utrikes ort vistande sen flera år". Nu undrar jag om det finns något sätt att klurigt börja leta efter honom i Tyskland eller om andra källor i Sverige som jag inte kommit på som skulle kunna avslöja vart han tog vägen? Eller ska jag bara ge upp?   

2021-06-23, 17:24
Svar #1

Utloggad Åke Stråle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:35
    • Visa profil
Hej.
Du kan pröva att skriva in hans namn på den här sidan

https://www.familysearch.org/sv/
Mvh Åke.

2021-06-26, 14:20
Svar #2

Utloggad Erik Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 00:17
    • Visa profil
Hej! Åke Stråhle har rätt. Vid den tidpunkten är sannolikheten mycket stor att han stannat i USA eller Kanada. Kom ihåg att testa olika amerikaniserade stavningar/ändringar av namn när du söker. Nu angav du inget namn, så jag kan inte ge något mer konkret förslag än så. Det var också ganska vanligt att sjömän också helt bytte efternamn tilll något som inte ens liknade originalet, men som var mer gångbart i USA. T.ex. min mormors bror bytte sitt Löfstedt till Lind. Namnbytesuppgifter kan vara svåra att få tag på och du får räkna med att du kanske måste betala för detta. Kolla de andra vägarna först. Med lite envishet kanske du har tur.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna