ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsorsak för August Fredrik Röstlund 1893 i Söderhamn  (läst 465 gånger)

2021-06-22, 22:59
läst 465 gånger

Utloggad Viktoria Jonasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 16:28
    • Visa profil
Hej!
Mina kunskaper i latin är skrala och jag lyckas inte få till dödsorsaken för lille August Fredrik Röstlund som dog 1893 i Söderhamn. Den står i Söderhamn (X) FI:4 (1891-1894), sidan finns på bild 380 hos ArkivDigital och på bild 41 hos Riksarkivet. August Fredrik har fått nr 107 bland de döda i Söderhamn det året.
Finns det någon som ser vad det står?
 

2021-06-24, 00:20
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Viktoria!
 
För ovanlighets skull hade jag stor hjälp av SCB-utdraget, där jag framförallt tydligare kunde se att det står ”Rhachit.”, ”g.” före ”int.” och därefter ”chron.”. Jag skulle därför vilja utläsa dödsorsaken som Rhachit[is]. Catarrh[us]. g[astro]. int[estinalis]. chron[ica]. Bronchit[is]. chron[ica]., alltså (med hopp om att jag får allt rätt) rakitis (engelska sjukan, någon slags inflammation på en del av ryggraden), kronisk inflammation i magtarmsystemet samt kronisk luftrörsinflammation. Den stackars gossen tycks ha dragits med rejäla hälsoproblem.  :(

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-08-17, 19:22
Svar #2

Utloggad Viktoria Jonasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 16:28
    • Visa profil
Ett sent, men stort tack Markus!

Jag får erkänna att jag inte hade en tanke på att titta i SCB-utdraget, har nästan glömt bort dem! Just den här lille gossen Röstlund har ett syskonbarn på 94 år som vill veta mer om sin närmaste släkt, så hon kommer att bli glad för att du elegant lyckades lösa gåtan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna