ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Botilsäters kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13049/A I/21 (1881-1885) sid 391  (läst 607 gånger)

2021-06-22, 10:16
läst 607 gånger

Utloggad Patrik Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2022-11-12, 11:01
    • Visa profil
På flera ställen i böckerna under kolumnen "fröjd och särskilda anteckningar" tycker jag att det står "Arb.att.i.Amerika" samt ofta ett datum bakom är det någon som vet vad detta betyder?




2021-06-22, 16:40
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:18
    • Visa profil
Hej Patrik


Jag är säker på att Anders fick arbetsattest den 3/7 1882 i  Amerika




// Ulla

2021-06-22, 20:45
Svar #2

Utloggad Patrik Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2022-11-12, 11:01
    • Visa profil
Hej.
Tack för svaret, men vad innebar det? Var han i Amerika under denna tiden?
Det står ju inte så för andra som emigrerat. Detta är nytt för mig.

2021-06-22, 20:54
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Arbetsbetyg/attest innebar att man fick ett prästbevis för att tillfälligt arbeta utanför hemsocknen. Ungefär som en flyttattest, men man flyttade inte 'på riktigt', utan var fortfarande skriven i socknen. Han lär alltså ha fått en sådan attest för att resa till Amerika och arbeta där. Alltså ingen emigration för gott.

Men egentligen var det onödigt att prästen skrev ut det, för i Amerika var det ingen som brydde sig om sådana formaliteter - och om han inte hamnade i en 'svenskbygd', så lär ingen ha förstått vad där stod heller.  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-06-23, 11:05
Svar #4

Utloggad Patrik Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2022-11-12, 11:01
    • Visa profil
Tack för svaret.


Mycket märkligt att just kyrkan skulle ge ett godkännande om någon skulle jobba utomlands. Tänk vad konstigt det var förr.
Oftast verkar det ändå som om folk "bara drog" iväg dit de skulle. Eller var de tvungna att få ett godkännande innan de emigrerade?
I mina tankar så kan jag tro att det diskuterades inom familjen och med grannar om att emigrera och att vissa sedan bestämde sig för att göra det. När prästen kom till husförhöret året efter så talade de kvarvarande om att vissa emigrerat vid ett visst datum. Eller hur gick det till?


Min morfars far och 5 av hans syskon emigrerade, men det har aldrig någonsin talats om det i släkten, morfars far återkom till Sverige efter 9 år i Amerika, men det har aldrig nämnts något om det konstigt nog. Det är precis som om det var ett mörkt kapitel i livet som aldrig nån nämnde.
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna