ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sara Maria Dahlbäcks f 1880 pappa?  (läst 479 gånger)

2021-06-21, 19:33
läst 479 gånger

Utloggad Marcus Nordin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-07-10, 23:15
    • Visa profil
Hej,

Precis som rubriken låter försöker jag ferbrilt få tag på vem min morfars morfar är! Det har vart mycket hysch-hysch i vårt släkte vem fadern överhuvudtaget kan tänkas vara till Sara Maria Dahlbäck... Jag minns att även när hon var vid liv så visste hon inte ens själv vem hennes egna far var..? Varken förnamn, efternamn eller nånting? Inte mer än att hon själv är född i ”Nätra, Örnsköldsvik, Västernorrlands län”, och att hon vuxit upp där ensam tillsammans med både sin bror och mor: Augusta Katarina Dahlbäck, född 9 September 1880 i ”Nätra, Örnsköldsvik, Västernorrland” (Som för övrigt förblev ogift).

Med det sagt vände jag mig till riksarkivet… Och där fann jag minst sagt den första märkliga saken… Där står att… Sara Maria Dahlbäck är född i ”Klara, Stockholms län” den 12 Juli 1910? Sedan att även brodern: ”Johan August Alexius Dahlbäck” född den 25 November 1908, även han är från ”Klara, Stockholms län”?? 😮

Det som är synd är att jag inte längre kan prata med gammelfarmor eftersom hon nu gått bort… Men oavsett är jag tveksam till ifall hon hade kunnat bidragit med något mer än hon redan gjort.. Jag vänder mig därför till er experter som sista utväg! Hoppas innerligt att någon av er kan snappa upp något vadsomhelst egentligen! 🙏🏻 *håller tummarna*

(Obs! Värt att notera är att Augusta Katarina Dahlbäcks pappa är Jonas Petter Dahlbäck! Så både dottern och sonen behöll med andra ord efternamnet Dahlbäck från sin moder!)

Tack på förhand!!


2021-06-21, 20:26
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:56
    • Visa profil
Det torde handla om var modern var skriven resp var själva födelsen ägde rum. Födelsen finns i Klara (A, AB) CId:9 (1909-1918) Bild 570 / sid 53 (AID: v254505.b570.s53, NAD: SE/SSA/0010). Där finns noteringen "Nedkomstort: Nätra förs. Vesternorrl. l. Attest om födelse och dop 31/7 1910". Jag har inte undersökt fullständigt, men troligtvis var modern skriven - eventuellt som obefintlig - i Klara men befann sig i Nätra när födelsen skedde. Födelsenotis finns också i Nätra (Y) C:7 (1904-1911) Bild 1560 / sid 150 (AID: v122089.b1560.s150, NAD: SE/HLA/1010149), notisen talar om att modern är skriven i Klara och barnet har inte räknats till Nätra (syns på saknad etta i Räknad-kolumnen). Men det har kommit en Attest från Östersund den 28/7 och där hade tydligen dopet ägt rum. Då gissar jag att även födseln skedde i Östersund, modern vistades i Nätra men var skriven i Klara. Modern flyttade officiellt från "Obefintlig i Klara" till Östersund den 27/1 1911.

2021-06-21, 21:44
Svar #2

Utloggad Marcus Nordin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-07-10, 23:15
    • Visa profil
Hej Leif!

Tackar så mycket för ditt svar!! Då det rätar ut vissa frågetecken jag har iaf! Så då befann sig Augusta -som obefintlig- i Klara fram till 27/1 1911.. Intressant.. Däremot iom avsaknaden av hennes make/och eller Sara Maria Dahlbäcks fader, så är jag fortfarande på ruta 1 hmm 😓

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna