ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Bumpa" gamla trådar eller skriva nytt?  (läst 763 gånger)

2021-06-20, 09:57
läst 763 gånger

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Hej!

Jag hittar ofta väldigt gamla diskussioner härifrån när jag söker information om någon släkting på nätet. Är det en arkiverad diskussion så går det inte att svara men även i trådar som inte är arkiverade kan det ha gått över 10 år sedan det senaste inlägget.

Finns det någon policy på forumet om att aktualisera ("bumpa") sådana gamla trådar. Är det bättre att starta en ny diskussion och vid behov hänvisa till den gamla, eller ska man hellre plocka upp den gamla diskussionen? (Förutsatt att den inte är arkiverad.)

Hälsningar
Åke

2021-06-20, 13:09
Svar #1

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
För kontinuitet är det bättre att väcka "vilande" trådar till liv. Dessutom varskos tidigare postare om nya foruminlägg mejlvägen. Så gör jag.

2021-06-20, 15:59
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man ser ju ofta i andra forum på nätet att somliga får ett hysteriskt utbrott om någon väcker liv i en gammal diskussion. De verkar närmast lida av en fobi mot gamla diskussioner; något vettig orsak till reaktionen finns ju inte.

Självklart är det helt riktigt att fortsätta på en redan startad diskussion om man har mer att säga i samma ämne. Då har man ju fakta från alla inlägg, både gamla och nya, samlade på ett ställe.

En annan sak som man inte sällan ser här i Anbytarforum är att det startas en oändlig rad av diskussioner om samma person eller släkt. Då menar jag inte dubblerade inlägg, utan nya frågor om samma personer. Man får svar på en fråga och går så vidare med en ny fråga om samma person - under en ny rubrik. Och så får man svar också på den frågan och ställer ytterligare en fråga - under en tredje rubrik. O.s.v.

Samma sak här: Samla allt om samma ämne (person eller släkt) under samma rubrik. Då blir det inte bara lättare att följa diskussionen om den personen eller släkten (vilket kan vara hopplöst annars), det underlättar också för den som hjälper till; man behöver inte börja med att leta efter nödvändiga fakta som redan finns under en annan rubrik.

Det är också därför det är så absurt med den uppdelning som finns här i Anbytarforum, med en särskild avdelning för läshjälp. Om man diskuterar en person eller släkt i en 'vanlig' diskussion under en socken och mitt i den diskussionen behöver läshjälp med t.ex. en födelsenotis, så ska man bryta ut det inlägget och stoppa in den läshjälpsfrågan i en helt annan del av forumet. Och tvärtom när man har fått hjälp med en läshjälpsfråga; då är det ju helt naturligt att diskussionen fortsätter med andra uppgifter om samma personer - men då ska den diskussionen fortsätta i en annan del av forumet.

Åter igen: Samla allt om samma ämne (person eller släkt) i en och samma diskussion, av ovan nämnda skäl.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-06-20, 16:18
Svar #3

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil

2021-06-20, 21:23
Svar #4

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Anledningen till min fråga är just som Jörgen säger att det inte alltid ses med blida ögon i andra forum. Det har dock en förklaring eftersom det i regel handlar om mera allmänna forum där teman och diskussioner så småningom dör ut av sig själva och sedan efter en tid kan raderas för att hålla ner storleken på forumet. Här och i andra liknande forum gäller raka motsatsen eftersom diskussionerna sparas och är en ofta ovärderlig källa till ny kunskap för andra som forskar på samma familj. Jag har hittat mycket info i trådar som varit "döda" i över 20 år och är enormt tacksam för att dessa arkiveras och därför fortfarande kan hittas och läsas. Jag håller alltså själv med om att det vettiga vore att skriva svar i de gamla trådarna av alla skäl som ni nämner ovan.

Frågan om organisationen allmänt i forumet har egentligen inte med min fråga att göra, men jag hakar ändå på. Jag tycker personligen faktiskt tvärt emot Jörgen att det är vettigt att ha läshjälpen i en separat del av forumet. Dels håller det ner storleken på trådarna om de enskilda familjerna och dels är det mycket lättare för de (fullständigt fantastikska) personerna här som regelbundet hjälper andra med att tyda texterna. Det är viktigt att de kan gå direkt till posterna där läshjälp behövs och inte behöver tröska igenom alla nya poster på hela forumet för att se om det är några av dem som handlar om läshjälp.

2021-06-20, 22:51
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så väldigt många nya inlägg att "tröska igenom" görs det ju inte i Anbytarforum numera. När forumet "moderniserades" för fem år sedan, så halverades antalet inlägg mer eller mindre över en natt. Och inte har det återhämtat sig sedan dess; snarare tvärtom.

Dessutom är mitt intryck att de som ofta svarar på läshjälpsfrågor också hjälper till med andra typer av frågor, och det i de flesta landskap och andra ämnen. Se de går nog igenom de flesta nya inläggen ändå.

Och om ett inlägg som gäller läshjälp bryts ut ur den diskussion som det naturligt hör ihop med, så kan ju också den som bara ser läshjälpsinlägget missa information som finns i övriga inlägg; information som kan hjälpa till med tydningen.

Men för att kunna hjälpa till gäller det inte bara att kunna tyda de gamla kråkfötterna - lokalkännedom är också viktigt. Och att kunna hålla koll på 'sina' landskap och socknar försvåras när de finns i dubbla upplagar p.g.a. den onödiga uppdelningen med en avdelning för läshjälp och en för övriga inlägg.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna