ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Engelbrektsson i Ström  (läst 720 gånger)

2021-06-19, 18:48
läst 720 gånger

Utloggad Robert Telin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 21:43
    • Visa profil
Hej


Är det någon som har källor till Anders Engelbrektsson/Engbretsson i Ström
Han dog 1742 41 år gammal begravd 17 jan samma år KÄLLA: Torp C:1 1688-1769 sid 196 (RA)
Gift med NN Jönsdotter 28 nov 1725 i Torp   Se bild Vad heter hon ? KÄLLA: Torp C:1 1688-1769 sid 129 (RA)
Det finns en Anders född 7 juni 1700 i Kyrkebyn föräldrar Engelbrekt Henriksson och Ingierd Kiällsdotter
Kan detta vara Anders föräldrar ???
Det finns en Bengt Engelbrektsson i Torp som kan vara en bror han är fadder  1731,1735,1737
Geni - Engelbrekt Henriksson (c.1669-1729)
Enligt Geni finns en Bengt från Bro kan det vara densamme


Enligt Torp C:1 1688-1769 sid 153 (RA)
så är Anders Engelbrektsson far till Jöns född 4 aug 1732 och
Enligt Torp C:1 1688-1769 sid 155 (RA)
så är Anders Engelbrektsson far till Kirstin född 15 nov 1732


Hur är detta möjligt ???
ja det var en del frågor som jag hoppas att någon har svar på
Hälsningar
Robert

2021-06-20, 17:03
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt vigselboken 1725 heter Anders hustru Åsa (Åhsa).

När det gäller hans barn 1732, så är naturligtvis svaret att det inte är möjligt att Anders fått två barn med tre månaders mellanrum - åtminstone inte med samma hustru...  :)

I mantalslängderna 1731 och 1733 finns det bara en Anders på Ström. 1733 (som är det första året som fullständigt namn skrivs ut) heter han Engebretsson. 1732 saknas bevarad mantalslängd.

Så antingen kan det vara någon med samma namn på en annan gård som är far till det ena barnet, eller någon annan på Ström. Eller så kan både faderns och gårdens namn vara fel på något av barnen...

Rent allmänt är kyrkoböckerna i Myckleby pastorat mycket slarvigt förda under 1700-talet. Det är många som saknas bland både födda, vigda och döda. Och här har alltså Anders fått ett barn för mycket i stället...

Förklaringen till slarvet lär vara att prästen lång tid efteråt skrivit rent lösa lappar med noteringarna, och att lappar hunnit att försvinna innan noteringarna skrevs in i boken. Det syns tydligt att noteringarna gjorts samtidigt högst en gång om året. Först kommer alla födda ett år i en följd, sedan alla vigda på samma sätt och slutligen alla döda. Alltså inget mellanrum med plats för nya noteringar i en avdelning innan nästa avdelning börjar; allt måste m.a.o. ha skrivits dit samtidigt.

Så kanske är Anders far till båda barnen trots allt - prästen kanske har rört till lapparna, så att ett av dem hamnet under fel år?

Du kan ju jämföra dopvittnena för dessa båda barn med de för Anders andra barn. Ser det ut att vara samma släktkrets? I så fall är det nog troligt att ett av barnen hamnet under fel år.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-06-21, 14:50
Svar #2

Utloggad Robert Telin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 21:43
    • Visa profil
Hej Jörgen


Tack för svaret. Det låter ju troligt att prästen har slarvat i det här fallet
exempelvis är Jacob Jacobsson i Ström fadder till Engelbrekt 16/3 1731,Jöns 4/8 1732,Kirstin 15/11 1732,Dordi 30/7 1735,Jöns 18/12 1737 utom det sista barnet Anna 18/1 1741.
Huruvida Jacob är bara granne eller släkt vet jag inte.
Tack för namnet Åsa jag tyckte namnet började på Ö
Då återstår frågan om Anders är son till Engelbrekt Henriksson i Kyrkebyn.
En nyfiken fråga varför har du Orkneys flagga som kännetecken ?
Hälsningar
Robert

2021-06-21, 18:20
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I uppbudsprotokollet står det så här vid sommartinget den 23/5 1737 § 26, enligt Hans Ganstrands avskrift (eller kanske snarare sammanfattning, som finns här [pdf]): "Hindrick Engebrektsson i Torp erkänner sig ha fått av sin bror Anders Engebrektsson i Ström arvet efter fadern Engebrekt Hindricksson i 1⁄4 Torp. Anders behåller gården och modern Ingier Kiälsdotter skall bo kvar."

Och i samma avskrift den 18/2 1741 § 44: "Torp 1⁄4 som Anders Engebrecktsson i Ström har ärvt och köpt av sina syskon uppbjöds första gången."

Originalet av uppbudsprotokollet saknas i häradsrättens arkiv, och hovrättens renovation (kopia) finns ännu inte på nätet, varken hos Arkiv Digital eller SVAR.

Men det finns också ett mål i domboken från sommartinget 1737 (i hovrättens renovation; också den egentliga domboken saknas i häradsrättens arkiv 1737): Göta hovrätts advokatfiskal EVIIaaba:994, inget sidnummer, den 23/5 1737 § 6 (https://app.arkivdigital.se/aid/v379795.b1760 - finns inte hos SVAR).

Här säger Ingjerd Kjellsdotter i en skrivelse att hennes man Engebret Hindriksson dog för åtta år sedan, och att deras son Anders Engebretsson inte har utnyttjat sin rätt att som äldste son utlösa sina syskon ur faderns arvejord 1/4 skatte i Torp. Men nu vill hon att han ska få göra det, och också vara närmast att utlösa hennes del i gården. Detta är undertecknat Torp den 9/5 1737. Det står inte här var Anders bor, men om person- och gårdsnamn är korrekta i avkrifterna från uppbudsprotokollet, så är ju saken klar.

I avskriften av uppbudsprotokollet ser vi också detta den 21/2 1738 § 57: "Swen Ollsson i Rösstegen och hans hustru Marit Kiälsdotter har enats med sin måg Jacob Jacobsson i Ström och dotter Börta Swensdotter om att flytta till dem mot att de får 1⁄4 Nadebacken. Jacob uppbjöd Nadebacken första gången."

Med tanke på att Jacob många gånger är dopvittne till Anders barn, så är det väl en inte alltför vild gissning att Marit och Ingjerd Kjellsdöttrar är systrar och att Börta och Anders därmed är kusiner.

----------

Vad flaggan beträffar, så är det Båhusläns flagga - som den borde se ut.  :) Den publicerade jag i Båhus Arkivguide redan år 2004, tre år innan Orkney kopierade den (eller åtminstone antog en likadan flagga  :) ).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-06-22, 19:56
Svar #4

Utloggad Robert Telin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 21:43
    • Visa profil
Hej Jörgen


Man bugar och tackar för mera förfäder !!!


Vem som har hittat på att Bohuslän ska ha den hemska flaggan som dom har nu vet jag inte. Jämtland har också en skum flagga.
Du får hitta på någon ny flagga lite svårt att ta ifrån Orkney flaggan nu. Kanske använda norska unionsflaggan istället.


Hälsningar


Robert

2021-06-22, 21:00
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det som nu säljs som "Bohusläns flagga" (och beklagligtvis vajar på många flaggstänger) är också ett privat påhitt. Den är absolut inte officellt fastställd, även om många tror det. Och den kommer heller aldrig att kunna bli det, eftersom den är ett heraldiskt missfoster (som jag förklarar i Båhus Arkivguide; se länk i mitt förra inlägg).

Mitt röd-blå-gula alternativ till Båhusläns flagga är däremot heraldiskt korrekt, och någon orsak att komma med ett nytt förslag finns inte bara för att man senare kom på samma idé på Orkney. Det finns ju t.o.m. länder som har i stort sett likadana flaggor, så varför skulle inte två provinser kunna ha det?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna