ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjen Carl Jacob Wahlborg  (läst 315 gånger)

2021-06-18, 14:07
läst 315 gånger

Utloggad Anders Wahlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:27
    • Visa profil
Håller på att forska i min farfars fars familj med Carl Jacob Wahlborg, förr Winge 1856-03-10 på Munsö. Har en ganska bra bild om honom och familjen men har nu fastnat. Hans hustru Anna Lovisa dog 1897-03-19, 7 månader efter yngsta dottern föddes. Carl Jacob fick ta hand om sina 6 barn som senare placerades ut i olika fosterhem eftersom han tydligen inte förmådde försörja familjen. Efter att alla barnen bortplacerats blev han "utskriven" till Gävle 17/10 1899 och här tar det slut för mig, kan inte hitta honom. Han dog sedan 1905 i Tuberkulos, då boende i Stockholm.


Några förkortningar från Rotemansarkivet som jag inte kan hitta förklaringar till: rem deleg, utg, afi, rem sjukh.
Tacksam för allhjälp jag kan få!


M v h, Anders W

2021-06-18, 16:14
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil

rem deleg = remiss/remitterad fattigvårdsnämndens understödsdelegerade.
https://stadsarkivet.stockholm/berattelser-ur-arkiven/arkivartiklar/f-g/fattigvardsnamndens-understodsdelegerade/

utg. = utgången (utskriven från vårdinrättning).

Afi = Stockholms stads allmänna försörjningsinrättning, ”Grubbens” på Kungsholmen, sedermera S:t Eriks sjukhus.
https://stadsarkivet.stockholm/berattelser-ur-arkiven/arkivartiklar/a-b/allmanna-forsorjningsinrattningen/

rem sjukh. = remiss/remitterad (till) sjukhus.
––––––

Familjen inflyttade på Söder i Stockholm 1894 och kom då närmast från Spånga. Mannen var skriven där till sin död 12/8 1905, först i Maria, sedan i Katarina och slutligen i Maria igen.
Se rotemansarkivet där han har 4 poster med varierande stavning av namnen (sök endast på födelsedata och kön).

Han slutade sina dagar på Allmänna försörjningsinrättningen:
Sankt Eriks sjukhus FII:4 (1904-1906) Bild 580 (AD)
Hälsar vänligen
Maud

2021-06-18, 17:12
Svar #2

Utloggad Anders Wahlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:27
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket Maud!!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna