ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur eller av vad dog Christopher Andersson i Leding, Björna sn ( f. 1762 - d. 1823 )  (läst 382 gånger)

2021-06-17, 12:49
läst 382 gånger

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 20:34
    • Visa profil
Behöver lite hjälp angående Christopher Andersson från Leding

FÖDD = 1762-01-26 i Österbacke, Själevad
( Nr 3 på vänster sida: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0033414_00158   )

DÖD = 1823-04-01 61 år gammal i Leding, Björna
( Nr 2 från slutet på höger sida ( sök efter: "61 år " då texten är liten och skrivet på snedden liksom ) https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032692_00220 )


Bifogat dokument med texten om hans död inom en röd ram.

Det är väldigt lite skrivet om honom och orsaken är understruken ... men jag kan inte uttyda vad det eventuellt kan stå, mer än att början liknar "sjelv".

KAN det stå "sjelvskjutning" -- dvs självmord ? Eller har fantasin sprungit iväg med mig (igen)


Tacksam för all hjälp ifall någon vänlig själ kan tyda vad det står.


Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

2021-06-17, 12:57
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:34
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Det verkar som du har rätt -- fast ordet är "sjelfspilling". Notera att det inte står något begravningsdatum ...
mvh /staffan -- BFiles

2021-06-17, 14:28
Svar #2

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 20:34
    • Visa profil
Hej,

Sjelvspillning kan det mycket väl stå, det ser jag nu!

Tycker att det står 1a April innan 61 år och sen ordet som kan som sagt var vara "sjelvspillning".

Jag vet ju att dom som begått självmord blev begravda i stillhet - tysthet och i vissa fall inte ens inne på vigd jord på kyrkogården, utan utanför .... och att väldigt lite stod om dem i kyrkböckerna ( jämfört med andra där prästen kunde skriva tex hur många söner och döttrar de haft och vilken typ av person de var - etc ).

Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna