ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frälse i Lagfart  (läst 249 gånger)

2021-06-15, 19:24
läst 249 gånger

Utloggad Mattias Samuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 22:12
    • Visa profil

Hej,


Då hade jag en fråga runt Håkansgården igen. Jag har hittat lagfartsboken under:
Inskrivningsdomarens i Vadsbo domsaga arkiv, Lagfartsböcker med register, SE/HLA/1340136/C/C I/2 (1874-1926), bildid: H0001193_00164, sida 154


Först frågan är att den refererar till paragraf i protokollet på den högra sidan - undrar då var jag kan hitta detta protokoll?


Andra frågan är nog mer diffus. Ser på rad 8, 9 och 10 att det står som jag kan tyda det "Frälseräntan af hela hemonanet"
Sökandes är då "Delegerne i Sterbhuset efter Albertina Von Knorring. Bouppteckning den 19 Feb. 1890"
Fångesmanen är då förvärvat av Albertina den 19 juli 1850 (Vilket är då före dessa protokoll).


Skulle då Frälsedelen säljas ut här? När jag tittar på högra sidan på rad 9 och 10 så tolkar jag det som att det står "ansökningen afslagen" eller ser jag fel?


Denna Von Knorring borde överensstämma med
Albertina Ulrika, född 1805-01-06 på Skålltorp, död ogift 1890-01-06 i Mariestad. (Från Adelsvapen.com Knorring Nr 177)


//Mattias

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna