ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Man med medalj och skärmmössa  (läst 840 gånger)

2021-06-15, 16:26
läst 840 gånger

Utloggad Annika Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:36
    • Visa profil
Kan man göra några antaganden om denna mannens yrke baserat på hans klädsel och medalj? Han har också en konstig nagel som han visar upp?
Tack MVH Annika

2021-06-15, 20:06
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Jag tror att det är ringen han vill visa upp, inte nageln. Nageln är nog klämd så därför ser den konstig ut. Han har ju en halsduk runt halsen och jag är osäker på om själva kläderna tillhör en uniform. Helt klart har han en skärmmössa med ett slags emblem så kanske är det ändå någon form av uniformsmössa. Sotare, eldare eller nått med sjön kanske? Skulle lika gärna kunna sitta som vakt någonstans. Kusk eller något annat yrke där han passat upp på överheten är ju en möjlighet. Det är ju inte någon typisk klädsel för militärer, poliser, lokförare, skeppare eller fångvådrare i mina ögon i alla fall. Jag har sökt på google images utan framgång. Det skulle underlätta om du vet var denne man levde. Det finns ju så många yrken där de använde uniform förr. Vet du när fotot är taget?

VH Klas

2021-06-15, 21:35
Svar #2

Utloggad Annika Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:36
    • Visa profil
Hej Klas!
Tack för din kommentar.
Tror att fotografiet är från 1870-1880 talet. Mannen är troligtvis från Småland. Albumet som fotografiet sitter i har kopplingar till Vimmerby, Västervik, Järeda och ev Jönköping. Tyvärr står inget på fotografiet.
Jag förstorade upp fronten på mössan och ser då att det är en knapp med snöre runt liknande typ som på mössan längst till vänster.

MVH Annika

2021-06-16, 13:44
Svar #3

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej igen!

Det är jättesvårt att säga vilket yrke mannen hade. Jag tror inte att han varit anställd av någon statlig myndighet utan att det är en mer privat uniform. Är så gott som helt säker på att det inte är någon svensk militär uniform och inte heller en polisuniform. Kanske var han något slags vaktmästare, kusk eller liknande? Jag misstänker dock att även biljetförsäljare eller annan personal på järnvägen kunde ha en liknande mössa på den tiden. Det är den där halsduken som får mig att tro att han inte är någon välbärgad person, men jag kan ju ha fel där.  Ifall det är från din egen släkt som albumet kommer kan du ju alltid försöka spåra dina anor och deras syskon på slutet av 1800-talet början av 1900-talet, och se vad de arbetade med.

Lycka till

VH Klas

2021-06-17, 09:44
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag skulle hellre datera fotot till 1860-talet eller början av 1870-talet. Kan mannen vara i 70-årsåldern?
Ann-Mari Bäckman

2021-06-17, 09:59
Svar #5

Utloggad Annika Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:36
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
Ja, han skulle nog kunna vara i sjuttioårsåldern.
Tack för dateringen, jag har lite svårt att datera de där tidiga visitkortsporträtten.

Mvh Annika

2021-06-17, 10:16
Svar #6

Utloggad Lars Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:47
    • Visa profil
https://kungligapatriotiskasallskapet.se/medaljer/

Kanske ett fotografi i samband med medaljutdelning, en släkting till min fru fick en efter lång tjänst på Papyrus i Mölndal.

MVH
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna