ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ang. ortsnamn  (läst 545 gånger)

2021-06-13, 18:23
läst 545 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
År 1727 gifter sig pigan på Backen, Elin Andersdotter, med drängen Sven Svensson från Låfwene. Är det någon som vet vad detta "Låfwene" avser? Samma sak i inflyttningslängden för Lavad dito år: Skräddaren Sven Svensson från Låfwene. Visserligen är Lovene numera ett samhälle i tidigare Kållands-Åsaka socken. Hur som helst verkar namnet inte ha varit förekommande innan 1900-talet; Lovene upptas vare sig i mtl eller hfl den aktuella perioden. Sockenskräddaren Sven Svensson och Elin Andersdotter blev föräldrar till sockenskräddaren i Lavad., Måns Svensson, född ibid 1735 och sedermera soldat, vidare korpral Kampe nr: 845 vid Kållands kompani av VgD reg:te. Något som ändå ger en hint om ett "Låfwene" i Kållands-Åsaka. Min fråga: finns det något annat som är mer sannolikt?
M v h, C.C.L.

2021-06-13, 18:47
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Eftersom det står i inflyttningslängden, så bör det vara ett sockennamn.

Det ser visserligen ut som ett å (Låfwene), men det kan nog vara ett ä (Läfwene = Levene).

Jämför med personen under i inflyttningslängden 1727. Det ser ut som han kommer från Håggesled, men någon sådan socken finns ju inte, men däremot Häggesled.

Och om det är Levene, så är det sannolikt pastoratet som avses, och där ingick också Sparlösa, Long och Slädene.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-06-15, 18:45
Svar #2

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack Jörgen! Jag tänkte också att det kunde vara Levene. Hur som helst fanns ett Lovene vid den aktuella tiden: Lovene by i Trässbergs socken i Skånings härad. År 1847 överfördes emellertid byn till Åsaka socken i Kållands härad.
M v h, C.C.L.

2021-06-22, 11:47
Svar #3

Utloggad Niklas Petrusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:00
    • Visa profil
Tycker det är ett tydligt "å" där. Det finns åtskilliga å och ä att jämföra med på sidan, ringen sluts ej utan är
nästan alltid öppen uppåt åt vänster. Prickarna i ä (och ö) ritas oftas ihop i en liten våg i sidled eller
uppifrån och ned (i häggesled dock nästan isär).

I Mantal för 1727 finns 2 drängar Swen i Lovene, men i 1728 års dito saknas drängen från Backa i Lovene.
[från Mantal Trässberg]



2021-06-23, 15:06
Svar #4

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Utmärkt, Niklas! Tack än en gång för att du är mig behjälplig.
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna