ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jönsetorp, Härlunda socken?  (läst 368 gånger)

2021-06-12, 18:28
läst 368 gånger

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
I Härlunda socken, mitten av 1800-talet, finns det en ort som heter Jönsetorp. Det närmaste jag hittar är Jonstorp, ett i närheten av Osby, ett vid Älmhult och ett vid Lönsboda. Det som ligger norr om Lönsboda skulle kunna ligga tillräckligt långt norrut för att (till skillnad från Lönsboda själv) tillhöra Kronobergs län, och därmed Härlunda socken. Är det rätt??

2021-06-12, 18:59
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du säger inte var (i vilken källa) som du har hittat detta Jönsetorp, bara att det finns i Härlunda socken i mitten av 1800-talet.

En hfl vid den ungefärliga tiden är AI:11 (1849-1855). Och på uppslag 265 i den finns Jönsetorp, som sägs ligga under Brändetorp.

Det är m.a.o. ingen gård, utan ett torp eller en backstuga. Och det är många sådana smånamn (förmodligen de flesta) som inte går att hitta på nutida kartor, och i många fall inte ens finns i Ortnamnsregistret.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-06-12, 19:51
Svar #2

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Aah, tack så jättemycket. Jag syftade på HFL i allmänhet för den tiden, men misslyckades med att förklara det.

Min släkting finns där i HFL 1856-60, alltså boken efter den du nämner, och där är inte Brändetorp nämnt på samma sida så som det är i HFL 1849-55. Det står bara på sidan innan,  och jag förstod inte att Jönsetorp hörde dit.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna